Side Effects [Anmeldelse]

Jude Law og Rooney Mara har hovedrollerne i Steven Soderberghs old school thriller.

SF Film - Side Effects [Anmeldelse] SF Film
Det unge ægtepar Emily (Rooney Mara) og Martin Taylor (Channing Tatum) har fremtiden foran sig. Martin er netop kommet ud af fængslet, efter at have siddet inde 4 år for insiderhandel.
Men deres lykke bliver kort. Emily lider nemlig af en depression og efter et mislykket selvmords forsøg må hun søge professionel hjælp. Derfor kommer hun i kontakt med psykiateren Dr. Jonathan Banks (Jude Law), der udskriver nogle nye eksperimentelle antidepressiver ved navn Ablixa, som han får anbefalet af Emilys tidligere psykiater Dr. Victoria Siebert (Catherine Zeta-Jones). Til at starte med lader det til at pillerne hjælper. Emily har mere energi og har fået sexlysten igen, men hen ad eftermiddagen er det som om en tåge omslutter hende og hun begynder at gå i søvne, hvilket er en af pillernes potentielle bivirkninger. Dette sætter Emily og Martins ægteskab på en gevaldig prøve og spørgsmålet er om deres kærlighed mon kan overleve Emilys behandlingen.
Den ellers yderst produktive instruktør Steven Soderbergh, der siden hans debutfilm Sex, Lies and Videotape fra 1989, har været en af Hollywoods absolutte goldenboys, annoncerede for nogen tid siden, at han ønskede at stoppe med at lave film. Han følte, at han efterhånden havde prøvet det hele og der ikke var flere udfordringer i processen længere.
Side Effects tyder da bestemt også på at filmmageren er blevet lidt træt og uinspireret og at han måske skulle være stoppet mens legen var god. Filmen starter ellers rigtig stærkt ud. Karaktererne er interessante og historien har nogle formidable twists undervejs, men den sidste tredjedel af historien bliver ren kliché og trækker desværre hele filmen ned på et så banalt plan, at skuffelsen ikke er til at undgå.
Side Effects har potentialet til at være en højspændt moralsk thriller om læger og psykiaters misbrug i forhold til udskrivninger af recept medicin og deres etiske ansvar overfor patienterne. Filmen strejfer emnet, da Jonathan Banks på et tidspunkt bliver tilbudt 50.000 dollars for at promovere et nyt antidepressiv for et medicinal firma, men historien bliver aldrig udnyttet til dens fulde potentielle og derfor forlader man desværre blot biografen med en bitter smag fra en placebo pille, vis eneste bivirkninger er ærgrelse og undring over, hvad der blev af den originale filmskaber som Steven Soderbergh var en gang.
Drengerøvs faktor: 60%

Original titel: Side Effects
Instruktør: Steven Soderbergh