Gaming

Second Life

Dit nye liv i cyber space

Second Life
Af 6. november 2006

Er du træt af dit liv og den måde din hverdag er på, eller mangler du bare lidt spænding i tilværelsen. Har du altid ønsket, at du i virkeligheden var en helt anden.

208424

Måske at du var batman, og kunne flyve eller var en stor designer. Hvad med at være sanger og have dit helt eget band, hvor du står på scenen og har alle i din hule hånd. Eller har du fortrudt at du fik børn, og vil egentlig meget hellere skrue tiden tilbage, og leve de vilde single dage igen, hvor du bare holder party hver eneste dag. Måske helt modsat, du tænker på hvordan det er at have børn og familie, og ville godt teste dig selv af først.

I gamle dage kunne du så købe dig et Sims spil, smide det i din pc eller PlayStation og så skabe din helt egen identitet. Ideen var faktisk så god at millioner af mennesker har taget den til sig og spiller spillet hver eneste dag… men, og der er et men, du har kun dem som du selv skaber og udfordringerne er relativt små. Alt det der kan du i dag imidlertid råde bod på, for nu er muligheden kommet for at du kan skabe dig et helt nyt liv i cyber space.

Second Life, hedder konceptet, som i al sin enkelhed går ud på at du netop skaber din egen person som lever og ånder i cyber space. modsat Sims møder du her andre Avatarer, som mennesker hedder her, fra hele verden. det er et spil som hver eneste dag finder flere og flere tilhænger og som lige nu hvor jeg skriver artiklen har et medlemstal som hedder: 1.254.271.

208425

Starten
Second Life blev gjort offentligt tilgængelig i 2003, af San Francisco firmaet, Linden Lab. Skaberen Phillip Rosedale, lavede spillet efter inspiration af sci-fi forfatteren Neal Stephenson’s novelle, Snow Crash samt serien Cyberpunk. I bogen skaber man en virtuel verden som folk kan indtræde i og leve i på samme måde som i den virkelige verden, blot parallelt. Der er siden kommet andre cyber verdener til som eksempelvis Entropia Universe og Dotsoul, men ingen har haft den popularitet som Second Life har opnået.

Selve spillet
Man starter med at vælge sit medlemsskab, og har her 3 muligheder. Basic, som er gratis, Additional, hvor man betaler et engangsbeløb på 9,95 US.Dollar, og endeligt Premium, hvor man vælger om man vil betale månedligt 9,95 US Dollar, kvartalsvis 22,50 US Dollar eller årligt 72,00 US Dollar. Pengene bliver så omvekslet til Linden Dollars, som er den møntfod man bruger i Second Life. Den simple forskel er at, hvor alle frit kan bevæge sig i cyber-verdenen, så er det kun Premium medlemmer som kan købe land og bygge huse.
 
Efter at have bestemt sit medlemsskab, indtræder man nu i Second Life og skaber sin figur. Mulighederne er utallige og man kan faktisk få sin figur til at ligne en selv, særdeles meget hvis det er det man ønsker. Du vælger så et navn til din figur, og hvor efternavnene er limiterede så er fornavnet helt dit eget valg. Har du klaret de få forberedelser, er døren til et liv i cyber space åben.

208426

Måden man kommunikerer med hinanden på har indtil i sommers været ved et indbygget instant messaging system, men er nu blevet udskiftet med Jabber, som bestemt gør alt kommunikation ikke kun meget nemmere, men også giver brugeren flere muligheder.

Second Life har udviklet sig til at være meget mere i dag end blot et spil. Således er der mange i dag, som kan leve af deres aktiviteter i cyber space og endda tjene store summer “rigtige” penge. Således var der det sidste døgn en omsætning på ikke mindre end 620,000 US Dollars. De dygtigste af de virtuelle købmænd tjener derfor op til flere hundrede tusinde dollars om måneden vel at mærke. Det er da også noget mange firmaer har fået øjnene op for, og man kan derfor møde firmaer som japanske Sony og Toyota, amerikanske Reebok og Sun Microsystems, engelske BBC og sågar nyhedsbureauet Reuters derinde. Senest har danske Computerworld, Innovation Lab og den danske afdeling af IBM meldt sig på banen.
Pladeselskaberne har også fået øjnene op for mulighederne, og således præsenterede Susanne Vega, som den første sit nye album i Second Life.

Second Life er på godt og ondt, en kopi af den virkelige verden, og grænserne bliver da også for hver dag mere og mere udflydende. Retssager er ved at være en dagligdagsbegivenhed ved flere domstole, hvor de må afslutte uoverensstemmelser skabt udelukkende i den virtuelle verden.

208427

Teen Second Life
Da man skal være 18 år eller over for at indtræde i den virtuelle Second Life verden, og man ved at rigtig mange brugere af denne teknologi netop  bliver brugt af mindreårige, er den simple løsning vel at skabe en cyber verden, kreeret netop til teenagere. Og det er lige hvad man har gjort med Teen Second Life.

Her er en verden skabt, af og til teenagere fra hele verden. Og på godt og ondt ligner den de voksnes. Således tjener en kun 16 årig pige fra USA nu flere hundrede dollars hver måned i lommepenge ved simpelthen at designe surf-boards. Andre forsøger sig som tøj designere, musikere eller hvad en teenager nu ellers drømmer om at blive.

Mulighederne er uendelige, og hvad der for bare få år siden kun var en historie i en sience fiction novelle, er nu blevet virkelighed for millioner af mennesker verden over, et liv på den anden side, et liv i cyber space.

Game of Thrones: Kingsroad afsløret – Harington og Coster-Waldau vender tilbage som Jon Snow og Jaime Lannister!

Læs også: Game of Thrones: Kingsroad afsløret – Harington og Coster-Waldau vender tilbage som Jon Snow og Jaime Lannister!

Shadow Labyrinth: Pac-Man får et mørkt og dystert twist i nyfortolket spil

Læs også: Shadow Labyrinth: Pac-Man får et mørkt og dystert twist i nyfortolket spil