Scary Movie 5 [Anmeldelse]

Bunden er nået med den 5. film i rækken af Scary Movies, der nærmest er en fornærmelse mod spoof genren.

United International Pictures - Scary Movie 5 [Anmeldelse] United International Pictures
Efter at Charlie Sheen (Charlie Sheen) og Lindsay Lohan (Lindsay Lohan) dør under mystiske omstændigheder, må Charlies bror Dan (Simon Rex) tage sig af Charlies tre efterladte børn. Men med børnene følger også en forbandelse.

I bedste Paranormal Activity stil flytter Dan, kæresten Jody (Ashley Tisdale) og børnene ind i et stort hus fyldt med overvågnings kameraer, som ingen bruger til noget. Det viser sig selvfølgelig at huset er hjemsøgt af et genfærd børnene kalder for MAMA. Derfor tilkalder Dan og Jody naturligt nok? en Inceptionist ved navn Dom Kolb (Ben Cornish), der skal hjælpe dem med at tyde deres drømme, for at finde ud af hvad det er MAMA vil fortælle dem.

Drømmene fører dem ud til en Cabin in the Woods, hvor de finder en bog, der kan ophæve forbandelsen.
Godt nok har spoof genren aldrig været garant for særlig høj standard eller specielt god smag, men efter at have siddet igennem 85 dræbende kedelige og skræmmende umorsomme minutter, virker film som Høj pistolføring og Hot Shots! som mesterværker i sammenligning med Scary MoVie. Selv Lindsay Lohan må have haft dårlig smag i munden over at medvirke i sådan en gang lort. Råd til forfatterne: En dårlig joke bliver ikke bedre af at gentage den 5 gange efter hinanden…
Filmen kan faktisk ene og alene blive skyld i genrens død, for man kan da kun håbe på at publikum har så megen fornuft, at de holder sig væk i fremtiden, hvis Gud forbyd det, at filmselskabet skulle finde på at lave en 6’er. Det mest uforståelige er at manuskriptet blandt andet er skrevet af David Zucker, manden der netop står bag klassiske spoofs som Høj pistolføring 1 og 2 ½, Top Secret! og klassikeren, der dannede skole for den moderne spoof generation; Airplane!
Som fraklippene i rulleteksten antyder, har holdet bag Scary MoVie, nok haft det lidt for sjovt med at indspille filmen og dermed glemt at de rent faktisk var ved at lave en komedie og at kemien bag kameraet ikke nødvendigvis kan fornemmes i filmen. Faktisk læste jeg lige at Nordkorea overvejer at bruge filmen som tortur redskab på deres fanger, hvilket jeg finder fuldkommen umenneskeligt. Hav lidt nåde og nøjes med at vise dem Olympus Has Fallen...
Drengerøvs faktor: 50%

Original titel: Scary MoVie
Instruktør: Malcolm D. Lee
Medv.: Ashley Tisdale, Simon Rex, Erica Ash, Lidia Porto, Molly Shannon, Charlie Sheen, Lindsay Lohan, Snoop Dogg, Katrina Bowden, Katt Williams, Ben Cornish, Sarah Hyland, Jerry O'Connell, Jasmine Guy, Heather Locklear og Mike Tyson
Genre: Komedie/Spoof
Længde: 85 min
Bio premiere: 18. april 2013