Hvis du skal ud og købe bil hos en forhandler, er der en masse ting du kan have i baghovedet for at opnå den bedste pris. Det gælder både for nye og brugte biler, og her kommer et par nissenumre, der kan bruges ved køb af nye biler.
Som udgangspunkt er det nemmest at opnå rabat på nye biler, og det er der flere årsager til.
Det korte af det lange er, at når en sælger giver 1.000 kroner af sin egen avance i rabat, skal der også betales afgift og moms af 1.000 kroner mindre. Derfor falder udsalgsprisen med henholdsvis 2.500 kroner og 3.500 kroner, alt efter om bilen koster mindre eller mere end ca. 165.000 kroner. På side 3 kan du læse den tekniske forklaring på det.
Der er dog stor forskel på, hvor stor avance en bilforhandler har på forskellige biler. Det er normalt, at avancen er 7-9% af bilens pris fra fabrikken (altså før afgift og moms), men hos nogle mærker, fx Volvo, der tit har kampagnemodeller, kan avancen være væsentligt mindre, fordi importøren hellere vil opnå en lav listepris. Det er interessant fordi sælgerens muligheder for at give dig rabat afhænger af hans avance, men det kan være svært at gennemskue som almindelig forbruger. Derfor kommer her et par tricks:
E-mail-tricket
Sådan gør du: Tag ud til den nærmeste bilforhandler og find ud af, hvilken bil du vil købe. Forklar sælgeren, at du ikke skriver under på noget i dag, men at hvis han giver dig landets bedste tilbud kommer du tilbage og køber hos ham. Gå så hjem og send en mail til en masse andre forhandlere, hvor du beder dem om deres bedste tilbud på samme bil. Hvis det bedste tilbud ikke kom fra den nærmeste forhandler, kan du jo besøge ham igen, og høre om han vil være med til at handle på de samme betingelser (eller billigere!), som du er blevet tilbudt et andet sted.
Derfor virker det: Der sidder mange provisionslønnede sælgere derude, som er friske på en hurtig handel. Deres provision afhænger ikke altid af, hvor meget forhandleren tjener på den enkelte bil, og derfor er de til at snakke med. Når du allerede har bestemt dig for, hvilken bil du vil have, er der heller ikke så meget arbejde i det for sælgeren, og han er derfor mere villig til at sælge bilen med minimal avance.
Faldgruber: Sælgeren kan blive mopset over fremgangsmåden, fordi han har brugt lang tid på dig, og mener, at han skal have betaling for den tid. Heldigvis er der masser af andre fisk i havet, hvis han beder dig om at hoppe i havnen.
Flåderabat-tricket
Sådan gør du: Nogle mærker giver flåderabat, også selv om man bare køber en enkelt bil. Det kræver som regel, at din arbejdsgiver vil skrive under på, at du bruger din bil i forbindelse med dit arbejde en gang i mellem. Hvis du giver kage til kaffen, vil han sikkert gerne skrive under på det, og så kan du i visse tilfælde spare op til 80.000 kroner på en bil til 400.000 kroner.
Derfor virker det: Det er som regel bilimportøren, og ikke forhandleren selv, der yder rabatten. Derfor bør sælgeren være villig til at give rabatten, men selvfølgelig kun, hvis mærket rent faktisk benytter sig af flåderabatter.
Faldgruber: Den smarte sælger siger, at du ikke både kan få flåderabat fra importøren og rabat fra forhandleren – du skal ikke tro på ham…
Ekstraudstyrs-tricket
Sådan gør du: Sig til sælgeren, at han kan tjene en (lille) skilling på ekstraudstyret, men at så skal han heller ikke tjene en krone på selve bilen. Huslejen betaler selvfølgelig heller ikke sig selv hos en bilforhandler, så han er nødt til at tjene lidt. Det gør han dog bedst på eftermonteret ekstraudstyr, så jo mere du er villig til at gejle bilen med alu-basser, vinterhjul, film i ruderne, jydekrog og sænkningssæt, desto mere villig bør sælgeren være til at give dig rabat.
Derfor virker det: En bilforhandler kan hurtigt komme til at tjene mere på eftermonteret ekstraudstyr end på selve bilen, men fordi du får mere ud af rabatten på selve bilen – og dermed også registreringsafgiften – er det en win-win, når du køber ekstraudstyr.
Faldgruber: Du bliver så forblændet af tanken om 19" krom på den nye Clio, at glemmer at presse sælgeren…
Som udgangspunkt er det nemmest at opnå rabat på nye biler, og det er der flere årsager til:
• For det første skal forhandleren ikke selv yde reklamationsret på en fabriksny bil, og derfor behøver han ikke at kalkulere med uforudsete udgifter til reparationer. Altså, sælgeren løber ikke nogen risiko ved at give rabat.
• For det andet gør de danske regler for registreringsafgift, at det er forholdsvist billigt for forhandleren at give rabatten. Den avance, som bilforhandleren og bilimportøren har på en ny bil, er belagt med lige så meget afgift og moms som selve bilen. Nu bliver det lidt teknisk, så hold tungen lige i munden: Op til et vist beløb er en bil belagt med 105% registreringsafgift og 25% moms. Denne grænse kaldes ”skalaknækket” og ligger på cirka 165.000 kroner i udsalg. Det betyder, at hvis en bil koster mindre end 165.000, bliver udsalgsprisen 2.500 kroner lavere for hver gang forhandleren afgiver 1.000 kroner af sin avance.
Hvis bilen ligger over skalaknækket er den belagt med 180% afgift og 25% moms, og det er avancen naturligvis også. Der bliver udsalgsprisen 3.500 lavere, for hver gang forhandleren afgiver 1.000 kroner af sin avance.