Verden
Russisk skyggeflåde får klø i Østersøen: Tankskib med olie for 300 mio. beslaglagt
Tyskland har nu sat foden ned og beslaglagt både skib og last.
Det lyder som starten på en spionthriller: Et ældet tankskib driver rundt i Østersøen. Ombord – 100.000 tons olie til en værdi af omkring 300 millioner kroner.
Og hvem ejer det? Ingen ved det med sikkerhed.
En spøgelsesflåde på afveje
Skibet, som sejler under panamansk flag og lyder det lidt James Bond-agtige navn Eventin, blev tilbageholdt i januar ud for øen Rügen.
Ifølge Der Spiegel mistænkes det for at være en del af Ruslands såkaldte “shadow fleet” – en flåde af gamle tankere, der bruges til at smugle russisk olie uden om vestlige sanktioner.
Skibet var angiveligt på vej fra Rusland til Egypten, men fik altså aldrig lov at fortsætte sin rejse.
Og det er måske meget godt, for miljøfolk har været bekymrede for risikoen for et olieudslip. Det er ikke ligefrem den ferieø-stemning, man ønsker sig i Østersøen.
Læs også:
Toldmæssige foranstaltninger i gang
Beslaglæggelsen er ikke bare en miljøsag – det er storpolitik med olie på brættet.
Ifølge tyske medier svarer olien ombord til cirka 300 millioner danske kroner.
Og nu, hvis rapporten bekræftes, er både skibet og olien tysk ejendom.
Velkommen til 2025, hvor energikrigen også udkæmpes på åbent hav.
Tyske myndigheder har været fåmælte.
En talsmand for Finansministeriet nøjedes med at sige, at “toldmæssige foranstaltninger er i gang”, og at man ikke kunne kommentere yderligere af hensyn til “den aktuelle sikkerhedssituation”.
Moskva: “Hvad for et skib?”
Kreml var som sædvanligt i fuld benægtelsesmotor.
Præsidentens talsmand Dmitrij Peskov udtalte til Reuters, at “vi har ingen information om skibet, dets ejer eller årsagen til beslaglæggelsen.”
Det er nærmest blevet standardreplikken, når et eller andet russisk fartøj bliver taget med fingrene i oliekrukken.
Siden invasionen af Ukraine har Rusland benyttet hundredvis af aldrende tankskibe til at omgå sanktionerne og holde gang i oliesalget.
Nogle sejler uden forsikring, nogle uden AIS-signaler, og alle med kurs uden om moralens søkort.
Læs også: