RoboCop [Anmeldelse]

RoboCop er tilbage i et opdateret remake af kult-klassikeren fra 80’erne.

SF Film - RoboCop  [Anmeldelse] SF Film
Alex Murphy (Joel Kinnaman) er en hårdkogt undercover betjent i Detroits barske gader. Sammen med makkeren Jack Lewis (Michael K. Williams) er han ved at afsløre korruption i politiets egne rækker, men det er der nogen der vil gøre alt for at undgå, så Alex bliver offer for en bilbombe, der sprænger hans krop i stumper og stykker og efterlader ham svævende mellem liv og død. Med hans kone Claras (Abbie Cornish) samtykkee bliver Alex nu uvidende en forsøgskanin i Raymond Sellars (Michael Keaton) og Dr. Dennett Norton (Gary Oldman) banebrydende eksperiment. De har nemlig taget resterne af Alex maltrakterede krop og omdannet ham til halvt menneske og halvt robot. På ingen tid rydder RoboCop, som han bliver kaldt, gaderne for kriminalitet, men da han begynder at udvise uprogrammerede følelser og tanker og begynder at efterforske sin egen død, bliver han for farlig for de korrupte magthavere og beordres derfor destrueret. Men så let slipper de ikke af med verdens sejeste cyborg.
SF Film - RoboCop  [Anmeldelse] SF Film
RoboCop er et remake af en Oscar vindende film fra 1987, af samme navn, instrueret af Paul Verhoeven (Total Recall, Basic Instinct, Starship Troopers). Dengang var der en stor frygt for at maskiner ville overtage arbejdskræften i fremtiden og filmen ramte dermed tidsånden og befolkningens paranoia lidt i sammen stil som The Terminator fra 1984. Historien er bestemt ikke mindre vedkommende i dag, hvor fremtidsscenariet i nogle brancher allerede er blevet en realitet.
SF Film - RoboCop  [Anmeldelse] SF Film
Forfatterne Edward Neumeier og Michael Miner fik idéen til historien da de så en plakat for Blade Runner fra 1982 og spurgte, hvad filmen handlede om. En ven svarede ”om en betjent der jager robotter”. Selve karakteren er inspireret af tegneseriefiguren Judge Dredd og det mareridts-agtige element om en mand, der ufrivilligt bliver gjort til halvt maskine, halvt menneske og som må kæmpe mod maskindelen, for at få sin personlighed tilbage, er inspireret af The Terminator.
SF Film - RoboCop  [Anmeldelse] SF Film
Denne nye udgave af RoboCop følger i store træk originalens historie, blot i en mere poleret og voldsmæssigt nedtonet udgave. Det er dog ikke alle nye tiltag der fungerer lige godt. Blandt andet er RoboCops dragt blevet sort i denne film og man må blot konstatere, at han ser sejere ud i chrome. Men har man ikke set den gamle film eller som jeg, blot ikke helt kan huske den i detaljer, er RoboCop 2014 udgaven ganske god underholdning og bestemt et kig værd.
Drengerøvsfaktor: 80%

Original titel: Robocop
USA, 2014