Motor
Renault genopliver klassiske navne til elektriske, fremtidige varevogne
Gensyn med fortiden i nye rammer!
Renault tager en tur ned ad memory lane og genopliver gamle modelnavne – denne gang på varevognsfronten. Vi har allerede set franskmændene bringe R5 (Le Car i USA) og den kommende R4 tilbage, mens Twingo også er på vej i 2026. Nu er turen kommet til de legendariske varevogne Estafette og Goelette, som sammen med en ny generation af Trafic genopstår i moderne, elektriske udgaver.
Læs også: Honda sidder på 40 procent af verdens motorcykelmarked – og de vil have mere
Estafette E-Tech Electric – retro møder fremtid
Estafette er et navn, der rækker helt tilbage til slutningen af 1950’erne og var en trofast arbejdshest i flere årtier, indtil produktionen stoppede i midten af 80’erne. Den nye model er dog alt andet end gammeldags. Renault har ladet sig inspirere af det futuristiske Estafette-koncept, der blev vist frem på IAA Transportation-messen sidste år i Hannover.
Designet er både strømlinet og funktionelt med skydedøre og en rulleskodde bagpå for nem adgang til varerummet. Trinbrætter på siderne og bagenden gør det lettere at hoppe ind og ud af bilen, mens den store forrude og brede sideruder sikrer et optimalt udsyn for chaufføren.
Med en længde på 207,4 tommer (ca. 5,27 meter) og en højde på 102,3 tommer (ca. 2,6 meter) er der masser af plads til både gods og arbejdskomfort. Selv høje chauffører kan bevæge sig frit mellem førerkabinen og lastrummet.
Goelette E-Tech Electric – robust og alsidig
Goelette-navnet er næsten lige så gammelt som Estafette, og Renault bringer det tilbage i en moderne udgave. Denne varevogn vil blive solgt i tre konfigurationer:
Den bageste sektion kan dog tilpasses efter behov, hvilket gør den velegnet til mange forskellige erhverv. Modellen kan også fås med eller uden trinbrætter og har en omsluttende forrude, der giver bedre udsyn og forbedrer sikkerheden ved bykørsel.
Trafic E-Tech Electric – den gamle kending i ny indpakning
Trafic har været en fast del af Renaults modelprogram siden 1980’erne og har solgt mere end 2,5 millioner eksemplarer gennem årene. Den nye version følger i fodsporene på Estafette og Goelette med et højteknologisk design – en tilgang, vi også har set fra Hyundai med deres Staria Load.
Den største praktiske fordel? Den er designet til at være mindre end 1,9 meter høj, hvilket gør det lettere at komme ind i lavloftede p-huse rundt omkring i Europa.
Selvom varevogne traditionelt ikke er kendt for at være aerodynamiske, har Renault givet den nye Trafic en chunky bagspoiler med indbyggede deflektorer for at forbedre luftstrømmen. Derudover har den asymmetriske bagdøre og ekstra beskyttelse på undervognen, så den bedre kan klare de hårde arbejdsdage.
Fremtiden er elektrisk
Fælles for alle tre modeller er, at de bærer E-Tech-betegnelsen, hvilket betyder, at de udelukkende vil blive tilbudt som elbiler. Produktionen skal foregå på Renaults Sandouville-fabrik i Frankrig, og de første eksemplarer forventes at ramme markedet i 2026.
Den nye varevognsserie er udviklet af Flexis, en virksomhed grundlagt i fællesskab af Renault, Volvo og det franske logistikfirma CMA CGM Group. Renault og Volvo har hver investeret 300 millioner euro i projektet, mens CMA CGM Group bidrager med 120 millioner euro.
Der er altså store ambitioner bag genoplivningen af disse ikoniske navne, og med den voksende efterspørgsel på elektriske varevogne kan Renault meget vel have ramt plet. Nu bliver det spændende at se, om Estafette og Goelette kan genvinde deres plads som folkets foretrukne arbejdsbiler – men denne gang uden en brændstofmotor under hjelmen.
Læs også: