Motor

Renault 4 E-Tech Electric: Gammel kending genopstår som elbil

Renault har gjort et ærligt forsøg på at bygge bro mellem fortid og fremtid

Renault 4 E-Tech Electric: Gammel kending genopstår som elbil
Renault 4 Electric - Foto: Renault SAS
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen I dag kl. 22:41

Renault hiver en legende ud af gemmerne og sætter strøm til den. Den nye Renault 4 E-Tech Electric blev afsløret på Paris Motorshow som et elektrisk alternativ i minibilssegmentet – og markerer en ny retning for den ikoniske model.

Design: Retro med moderne twist

Renault har gjort et ærligt forsøg på at bygge bro mellem fortid og fremtid. Det klassiske Renault 4-design er genfortolket med elementer som de afrundede hjørner og en visuel enkelhed, der minder om originalen fra postbilens storhedstid. Men den moderne detalje som et justerbart canvas-tag og LED-lys sørger for, at det ikke bliver en ren nostalgiøvelse.

Størrelsesmæssigt er den vokset betragteligt i forhold til sin mindre søster, Renault 5. Med 4,14 meter i længden og en bredde på 1,79 meter ligger den tættere på Captur – især når det kommer til akselafstanden, som sikrer en rummelig kabine. Men spørgsmålet er, om de små detaljer som et fladt foldbart forsæde og lav læssekant reelt skiller den ud fra mængden.

LEGO og Formel 1 slår sig sammen i nyt partnerskab: Nye sæt afsløret ved Las Vegas Grand Prix 2024

Læs også: LEGO og Formel 1 slår sig sammen i nyt partnerskab: Nye sæt afsløret ved Las Vegas Grand Prix 2024

Elmotor og rækkevidde: Kan tallene stå distancen?

Renault har valgt en simpel og overskuelig motoropstilling: en 120 hk-version med et 40 kWh batteri og en 150 hk-version med et 52 kWh batteri. Rækkevidden på henholdsvis 300 km og 400 km er solid, men ikke banebrydende i et segment, hvor konkurrenter som Hyundai Kona Electric og Kia Niro EV tilbyder tilsvarende tal.

Med hurtigopladning op til 100 kW DC kan man dog tanke 80 % strøm på omkring en halv time – et plus, når praktikaliteten skal vurderes. Batteriet, der benytter NMC-teknologi, er lettere end tidligere generationer, men Renault skal stadig konkurrere med producenter, der har slået fast, at længere rækkevidde ofte trumfer lav vægt.

Teknologi

Renault 4 kommer med standardudstyr som 26 førerassistentsystemer, herunder niveau 2-autonomi.

Infotainmentsystemet er baseret på Google Connected Services via OpenR Link, hvilket giver solid forbindelse til moderne services som stemmestyring og cloud-integration.

Affjedringen, der er hentet fra Renault Captur og Megane E-Tech Electric, skulle ifølge Renault selv give komfort, der hælder mod større klasser. Men med en frihøjde på 18,1 cm og et fokus på praktikalitet er Renault 4 nok mere en “hverdagshelt”.

Det bliver afgørende, hvordan den klarer sig på motorvejen og i byen, især når den skal balancere mellem at være rummelig nok til familien og adræt nok til en snæver parkeringskælder.

Byggekvalitet og produktion

Det meste af bilen bliver produceret i Frankrig som en del af Renaults ElectriCity-kompleks. Lokale underleverandører og fokus på bæredygtighed er godt for PR’en, men for mange bilkøbere betyder det kun noget, hvis det resulterer i en byggekvalitet, der kan mærkes.

Renault 4 E-Tech Electric kommer til Danmark i anden halvdel af 2025


Volkswagen California 2025 Plug-in: Den ikoniske autocamper er tilbage – nu med danske priser

Læs også: Volkswagen California 2025 Plug-in: Den ikoniske autocamper er tilbage – nu med danske priser

Mercedes-Benz CLA 2025: Hvad vi ved om MB’s bud på fremtidens kompaktklasse

Læs også: Mercedes-Benz CLA 2025: Hvad vi ved om MB’s bud på fremtidens kompaktklasse