Motor
Rammer Mazda plet? Den nye Mazda 6e kommer til Danmark til en sensationel pris
Mazda udfordrer Tesla og VW
Mazda har netop løftet sløret for deres nye elbil, Mazda 6e, og som Morten Bek fra Bilbasen allerede har afsløret, bliver prisen yderst attraktiv. Fra lige under 300.000 kr. kan du få fingrene i en rummelig og veludstyret elbil, der placerer sig som en direkte konkurrent til Tesla Model 3 og VW ID.7.
Mazda 6e – Foto: Mazda
Skarp pris og stærke præstationer
Mazda 6e kommer i to versioner: Basisudgaven har et 68,8 kWh batteri med 258 hestekræfter og en rækkevidde på op til 479 km, mens den større version med 80 kWh batteri yder 245 hestekræfter og leverer op til 552 km på en opladning.
Det er værd at bemærke, at den mindre batteriversion kan lynlades fra 10 til 80 procent på bare 22 minutter med en effekt på op til 200 kW – nok til at tilføje 235 kilometers rækkevidde på 15 minutter. Den større version oplades langsommere med maksimalt 90 kW, men giver til gengæld længere rækkevidde på en opladning. Begge modeller har et drejningsmoment på 320 Nm, trækker på baghjulene og accelererer fra 0-100 km/t på under 8 sekunder – ret solidt for en elbil i denne klasse.
Som Morten Bek skriver på Bilbasen:
“Mazda starter modelprogrammet der, hvor andre slutter. Selv indstigningsvarianten har alt i udstyr, og den har uden tvivl også kræfter nok, udmærket rækkevidde og hurtig opladning.”
Mazda 6e – Foto: Mazda
Mazda 6e – Foto: Mazda
Læs også:
Japansk elegance og luksuriøst interiør
Designet er baseret på Mazdas velkendte Kodo: Soul of Motion-filosofi, hvor skarpe linjer, en lav taglinje og en coupé-lignende silhuet giver bilen et sporty og elegant udtryk. De rammeløse sideruder, den oplyste signaturvinge mellem forlygterne og den elektriske hækspoiler understreger det stilrene look, mens den store bagklap – hvor bagruden åbner med – tilføjer en praktisk dimension.
Kabinen er inspireret af det japanske designkoncept “ma”, der fokuserer på enkelhed og åbenhed. Mazda 6e tilbyder generøs benplads på både for- og bagsæder, og materialerne er af høj kvalitet. Takumi-versionen har kunstlæder i beige eller sort, mens Takumi Plus opgraderer til brunligt Nappa-læder og ruskind – og en elektrisk betjent solafskærmning til panoramataget.
Infotainmentsystemet domineres af en 14,6” touchskærm, der suppleres af et 10,2” digitalt instrumentpanel og et Augmented Reality head-up display, som projicerer kørselsdata og navigation direkte i førerens synsfelt. Et SonyPRO-lydsystem med 14 højttalere sikrer lydoplevelsen, og Mazda 6e leverer dermed et interiørniveau, der matcher biler i langt højere prisklasser.
Mazda 6e – Foto: Mazda
Klar til at tage kampen op
Mazda 6e er ikke kun veludstyret og velkørende – den er også stærk på sikkerheden. Bilen kommer med hele 9 airbags og et omfattende udvalg af aktive sikkerhedssystemer, herunder automatisk nødbremse, blindvinkelassistent og vognbaneassistent.
Mazda 6e kan bestilles fra 18. marts, og de første leverancer rammer Danmark i august 2025. Med en pris, der starter lige under 300.000 kr., og en udstyrsliste, der overgår langt dyrere modeller, er Mazda 6e godt positioneret til at blive en stor succes på det danske elbilmarked.
Det store spørgsmål er nu: Kan Mazda 6e blive den nye prisvinder blandt elbiler i Danmark? Det ligner i hvert fald en model, der har alle forudsætninger for at ramme plet.
Læs også: