R.I.P. R8 - velkommen til R10
Så har Tom Kristensen fået sig en ny Audi og denne gang med dieselmotor.
Audi R8 har klaret det fantastisk i de 6 år Tom Kristensen har kørt i bilen og dette er bilen, der har skaffet Tom Kristensen hele 6 sejre i træk. Pga. regelændringer sidste år, der gav Audi R8 et handicap fordi det var en bil af ældre model, har Audi været nødt til at udvikle en ny bil, for at kunne følge med konkurrenterne.
I går tirsdag blev den nye R10-racer præsenteret for omverdenen i Paris og forventningerne til den nye racer på siges at være store. Audi R10 er ikke en videreudvikling på den tidligere R8, men en helt ny bil bygget op fra bunden. Det specielle ved bilen er at den har en Dieselmotor og den derved forventes at kunne køre noget længere på literen end biler udstyret med en normal benzinmotor. Derved behøver bilen ikke køre nær så tit i pit og dette ville kunne spare en del tid for teamet.
Diesel-motoren er en V12-motor med dobbelt turbo, hvilket giver bilen over 650 hestekræfter. Deres tidligere bil Audi R8 havde kun 610 hestekræfter med sin V8-motor. Den nye R10 forventes derfor både at være hurtigere end den gamle R8 og kunne foretage færre pitstop.
Den første generalprøve til 24-timers Le Mans til juni næste år, bliver 12-timers løbet på Sebring, der altid plejer at give en god fornemmelse af hvad der er i vente ved årets Le Mans.
Audi R8 vs. Audi R10:
Audi R8:
Debutår: 1999
Brændstof: Benzin
Slagvolumen: 3600 CCM
Cylindre: V8
Hestekræfter: 610
Moment: 700 NM
Topfart: 339 Km/t
Audi R10:
Debutår: 2006
Brændstof: Diesel
Slagvolumen: 5500 CCM
Cylindre: V12
Hestekræfter: 650
Moment: 1100 NM
Topfart: Ukendt indtil videre
I går tirsdag blev den nye R10-racer præsenteret for omverdenen i Paris og forventningerne til den nye racer på siges at være store. Audi R10 er ikke en videreudvikling på den tidligere R8, men en helt ny bil bygget op fra bunden. Det specielle ved bilen er at den har en Dieselmotor og den derved forventes at kunne køre noget længere på literen end biler udstyret med en normal benzinmotor. Derved behøver bilen ikke køre nær så tit i pit og dette ville kunne spare en del tid for teamet.
Diesel-motoren er en V12-motor med dobbelt turbo, hvilket giver bilen over 650 hestekræfter. Deres tidligere bil Audi R8 havde kun 610 hestekræfter med sin V8-motor. Den nye R10 forventes derfor både at være hurtigere end den gamle R8 og kunne foretage færre pitstop.
Den første generalprøve til 24-timers Le Mans til juni næste år, bliver 12-timers løbet på Sebring, der altid plejer at give en god fornemmelse af hvad der er i vente ved årets Le Mans.
Audi R8 vs. Audi R10:
Audi R8:
Debutår: 1999
Brændstof: Benzin
Slagvolumen: 3600 CCM
Cylindre: V8
Hestekræfter: 610
Moment: 700 NM
Topfart: 339 Km/t
Audi R10:
Debutår: 2006
Brændstof: Diesel
Slagvolumen: 5500 CCM
Cylindre: V12
Hestekræfter: 650
Moment: 1100 NM
Topfart: Ukendt indtil videre