Prisoners [Anmeldelse]

Prisoners er et grusomt og tankevækkende drama - og en af årets absolut bedste film.

Nordisk Film - Prisoners [Anmeldelse] Nordisk Film

Det er Thanksgiving i en rolig Pennsylvania-forstad. Keller Dover (Hugh Jackman) og Grace Dover (Maria Bello) fejrer dagen sammen med vennerne Franklin (Terrence Howard) og Nancy Birch (Viola Davis), der bor længere nede ad vejen i et kvarter, hvor børene uden problemer kan lege udenfor. Derfor tænker forældrene ikke videre over at lade deres to 6-årige døtre, Anna (Erin Gerasimovich) og Joy (Kyla Drew Simmons), gå alene hjem til familien Dovers hus for at lede efter en fløjte. Men da pigerne ikke vender tilbage og ingen kan finde dem, begynder panikken at brede sig hos de to familier. Eftersøgningen ledes af den unge kriminalassistent Loki (Jake Gyllenhaal), der lover familierne, at han nok skal finde deres døtre - og det lykkes ham da også hurtigt at finde den campingvogn, som det mistænkes, at børnene er blevet bortført i, men der er intet spor af pigerne.

Politiet anholder campingvognens ejer, en ung, semi-retarderet mand ved navn Alex (Paul Dano), der hævder, at han ikke kender noget til pigernes forsvinden. Keller tror ikke på Alex og beslutter sig for at tage sagen i egen hånd, så han kidnapper og torturerer Alex for at få svar ud af ham - men forgæves. Som dagene går, er familierne ved at miste håbet om at finde deres døtre i live og desperationen sætter sine tydelige spor.
Har man børn og er en smule nervøst anlagt, skal man nok ikke se denne film. Den sætter sig i systemet hos sit publikum. Prisoners er en grusom historie om konsekvenserne af en af den slags forbrydelser, der desværre sker hver eneste dag. Ikke siden Se7en har jeg følt sådan en ubehagelig fornemmelse i kroppen over en film. Instruktøren Denis Villeneuve formår med ganske enkle virkemidler, at skabe en utrolig ubehagelig og yderst effektiv, stemningsmættet film, man sent glemmer.
Trods filmens 2 ½ timers lange spilletid, er den ikke et sekund for lang. Historien er nervepirrende spændende næsten fra start til slut og giver bestemt sit publikum stof til eftertanke. Hugh Jackman og Jake Gyllenhaal leverer hver især kraftpræstationer, der begge er en Oscar-nominering værdi - og filmen, der er produceret af ingen ringere end Mark Wahlberg, burde også være selvskrevet til at få en nominering.
Filmen stiller spørgsmål ved, hvor langt man vil gå for at beskytte dem, man elsker, og man kan ikke lade være med at tænke på, hvordan man selv ville reagere i sådan en situation. Ville man gå i helt hundene, ty til selvtægt eller stole på politiets arbejde? Der er flere spørgsmål end svar og det er en skræmmende tanke. Forhåbentlig kommer man aldrig i den situation, hvor det bliver virkelighed. Men så er det jo godt, at man i ro og mag kan sætte sig i biografmørket og blive konfronteret med tanken, i trygge rammer.
Drengerøvsfaktor: 40%

Original titel: Prisoners
Instruktør: Denis Villeneuve