Motor
Porsche fyrer 1.900 ansatte og genopliver benzinmotoren
Selvom Porsche allerede har skåret ned ved ikke at forlænge kontrakterne for 1.500 midlertidige ansatte.
Når man tænker på Porsche, forestiller man sig næppe fyringsrunder og økonomiske nedture.
Man tænker på velpolerede sportsvogne, en hvinende fladsekser i bagenden og en biljournalist, der mumler “This is the best car I have ever driven.”
Men nu er virkeligheden en anden – og den lugter ikke af brændt gummi, men af økonomiske problemer.
Elbilsdrømmen, der gik op i røg
Porsche har satset massivt på elbiler, men det viser sig nu, at de tyske luksuskunder ikke ligefrem står i kø for at sætte sig bag rattet i en lydløs Taycan.
Salget halter, og det betyder én ting: fyringer.
Helt præcist skal 1.900 ansatte vinke farvel til deres job inden 2027.
Og det sker, selvom Porsche allerede har skåret ned ved ikke at forlænge kontrakterne for 1.500 midlertidige ansatte.
Det er med andre ord ketchupeffekten på den værst tænkelige måde – først lidt, så lidt mere, og pludselig vælter det hele ud.
Farvel, el
Det er dog ikke kun personalet, der bliver ryddet op i.
Porsche er nu tvunget til at gentænke hele sin strategi, og det betyder, at de næste par år vil blive brugt på at pumpe 800 millioner euro i udviklingen af klassiske biler med forbrændingsmotor.
Så hvis du er en af dem, der frygtede en Porsche-flåde udelukkende bestående af elbiler, kan du ånde lettet op.
Den gode gamle boxermotor bliver ikke sendt på pension endnu.
Stormvejr i ledelsen
Som om det ikke var nok med fyringsrunder, har Porsche også interne problemer i toppen.
Flere direktører har forladt virksomheden, og nu hviskes der endda om, at den øverste chef, Oliver Blume, kan blive den næste på skafottet.
Samtidig har Porsche faktisk en overenskomst, der forhindrer direkte fyringer før 2030.
Hvordan omgår man så det?
Jo, man lader simpelthen bare være med at genansætte folk, når de stopper.
Elegant? Måske. Kynisk? Helt bestemt.