Motor

Porsche bekræfter benzinmotorer til ny Boxster og Cayman

Kun til topmodellerne.

Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 09:27

Rygterne har svirret, og nu er det officielt – Porsche har fået kolde fødder. Efter at have meldt ud i 2022, at 718-serien skulle gå fuldt elektrisk, trækker mærket nu lidt i land. Der kommer stadig elversioner, men benzinmodellerne får alligevel lov at leve videre. Med en lille twist.

Ikke alle får lov at larme

Den næste generation af både Boxster og Cayman – altså 718-modellerne – vender tilbage med forbrændingsmotorer. Men Porsche afslører, at det kun bliver “topmodellerne”, der får lov til at beholde benzinen. Det lugter lidt af, at vi taler RS- eller Spyder-varianter, mens resten af modelrækken bliver elektrisk.

Det betyder også, at benzinudgaverne formentlig bliver dyrere end el-versionerne – lidt af en omvendt verden i forhold til det, vi har vænnet os til.

Platform-mysteriet

Et åbent spørgsmål er stadig, om benzinudgaverne kommer til at dele platform med de elektriske. Det vil kræve nogle seriøse ingeniør-timer, da den nye 718 i første omgang var designet som elbil fra bunden. Alternativt kan Porsche vælge at opdatere den eksisterende platform fra 982-serien, som har været i spil siden 2016. Et helt nyt setup virker usandsynligt – det er en dyr omgang for en nichebil.

Ingen hybrid – kun ægte benzin

Det bliver ikke en hybridløsning, men ren ICE (Internal Combustion Engine) – til glæde for dem, der elsker lyden og følelsen af en ægte boksermotor bag sæderne. Porsche lægger dog ikke skjul på, at der kommer en pause mellem generationerne, og de nye benzinmodeller først forventes mod slutningen af årtiet.

Porsche går pragmatisk til værks

Udover 718-serien har Porsche også bekræftet, at næste Macan kommer med benzin og plug-in hybrid – mens elversionen lander senere. Cayenne får stadig en eludgave, men de fossile versioner fortsætter, og 911’en? Den forbliver, som vi kender og elsker den – i hvert fald resten af årtiet.

Selv den kommende tre-rækkede SUV, internt kaldet “Prestige”, skulle have været el-only, men kommer nu også med benzin og PHEV. Det lugter lidt af en ny Porsche-strategi: Elbiler er nice, men markedet vil stadig høre motoren snurre – i hvert fald lidt endnu.

Og hvad med Mission X?

Superbilen Mission X nævnes ikke med ét ord. Det gør den ikke nødvendigvis mindre sandsynlig, men det bekræfter, at Porsche holder lidt igen med storslåede elbil-lanceringer – især de risikable af slagsen.

Kort sagt: Hvis du stadig drømmer om en frisk, benzinboblende Boxster med manuel gear og motorlyd fra helvede, så er der håb endnu. Porsche har (heldigvis) ikke lukket døren helt.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.