Polestar cruiser videre med ny ejerskabsstruktur
Volvos direkte ejerandel i Polestar bliver skruet en hel del ned
Polestar har nogle rigtig lækre elbiler. Det synes vi i hvert fald - men vejen dertil, har været hård for bilmærket, der er gået fra oprindeligt at være et performance-mærkat på Volvo-biler, til sidenhen at starte op på egen hånd, dog heftigt flankeret af Volvo som storinvestor, i det store elbilskonglomerat Geely.
Nu har mærket meldt ud, at de går i en ny retning med en betydelig ændring i ejersskabsstrukturen. I en periode, hvor økonomien ikke har set helt fantastisk ud for Polestar, ser man ændringen som en ny æra.
Geely Sweden Holding træder ind som en ny og betydelig aktionær.
Henrik Bang, administrerende direktør for Polestar Danmark, deler sin entusiasme for denne udvikling: "Som led i den planlagte vækststrategi bliver Geely Sweden Holding ny signifikant aktionær i Polestar med henblik på at gøre Polestar til et selvstændigt performance-elbilmærke på lige fod med andre af Geelys bilmærker."
Til trods for de nye ændringer, vil Polestar fortsætte med at have en tæt relation til Volvo, som forbliver strategisk investor med en aktieandel på 18 % og dermed Polestars tredjestørste aktionær. Den fortsatte alliance sikrer, at Polestar-kunder stadig kan nyde godt af Volvos omfattende globale og lokale netværk samt servicepunkter.
I 2024 vil Polestar introducere to nye modeller, Polestar 3 og Polestar 4, der vil supplere den allerede populære Polestar 2. Det udvidede udvalg af køretøjer markerer en væsentlig milepæl i virksomhedens udvikling, hvilket bringer den fra at have en enkelt model på markedet til tre.
Geelys økonomiske og driftsmæssige støtte er uændret, hvilket underbygger deres tro på Polestar som et uafhængigt og eksklusivt performance-brand. Denne støtte er afgørende for Polestars fortsatte innovation og vækst.