Damer
Playboy: Slut med nøgenhed i magasinerne
En institution skifter spor
Fuld nøgenhed er snart en saga blot i Playboy-magasinerne.
I en artikel i The New York Times i dag er det blevet afsløret, at det legendariske mandemagasin implementerer en mindre, men ret tydelig ændring, i løbet af det kommende år.
Playboy disruptede markedet i sin tid.
Den første udgave af Playboy debuterede i 1953, med ingen mindre end Marilyn Monroe på coveret. Hugh Hefner havde fået gang i en række nøgenbilleder af den populære skuespillerinde – og især et nøgenbillede blev brugt som teaser i markedsføringen af magasinet, der selvfølgelig var en kæmpe sællert fra første dag.
Siden da, har Playboy gået sin sejrsgang verden over – men ikke umærket af konkurrence. I 70'erne oplevede magasinet en nedgang i salget, på grund af blandt andet fremgangen i pornografiske film, og senere ved fremkomsten af mere lødige mandemangasiner som FHM, Maxim og lignende.
"Nudes are old news"
På et bestyrelsesmøde beskrevet af NY Times, blev topredaktørerne, chefredaktør Hugh Hefner og resten af bestyrelsen enige om at ændre retningen for magasinet. "Slaget er udkæmpet og vundet", proklamerer Playboy CEO Scott Flanders. "I dag er alle ikke mere end et enkelt klik væk fra al den sex, man overhovedet kan forestille sig, og derfor er nøgenheden passé på nuværende tidspunkt."
Playboys oplag er faldet fra et afsindigt oplag på 5.6 millioner i 1976, til bare 800.000 i dag. Det er et stort fald, som selvfølgelig er ledt an af internettets fremkomst. For en tidligere generation var Playboy en institution, og et højdepunkt, med indhold der ikke kunne findes andre steder, men i dag hvor alle ejer en smartphone, har magasinerne mistet deres kant og sensationsmoment.
Hvis nøgenheden forsvinder, hvad er der så tilbage?
Hvad har Playboy at byde på, hvis ikke nøgenhed? Et spørgsmål mange læsere formentlig vil stille. Og det har Playboy selvfølgelig et svar på. For det første behøver modeller ikke at være nøgne, for at være sexede. Det ved vi også her på siden. For det andet har Playboy en solid historie for virkelig spændende artikler.
Gennem tiderne har Playboy bragt interviews med blandt andet Malcolm X, Martin Luther King, Margaret Atwood, ekspræsident Jimmy Carter, og mange andre historiske personligheder. Ligeledes har de bragt mere påklædte billedserier af et væld af kendte og relevante stjerner som Madonna, Naomi Campbell og selvfølgelig Marilyn Monroe. Og det er en linje de selvfølgelig har fortsat op gennem 00'erne, og som nu tager over for hele magasinet, fra 2016 af.
Se også: Playmates of the Year 1960 – 2012
Mindre nøgenhed tiltrækker yngre læsere
Da Playboy i juli måned 2014 fjernede fuld nøgenhed fra deres website Playboy.com, faldt gennemsnitsalderen for deres læsere fra 47 år, til 30 år – og antallet af besøgende voksede fra 4 millioner til godt 16 millioner. Et klart eksempel på, at beslutningen formentlig er den rigtige.
I en verden hvor nøgenhed og porno aldrig er længere end et klik væk, har vi ikke brug for at kigge på nøgne damer i et magasin, for at få opfyldt et pornografisk behov. Til gengæld vil vi gerne kunne kigge på sexede kvinder, og have kvalitetsunderholdning – og hvis vi kan gøre det fra arbejdet, eller hvor vi nu befinder os, og vide at vi ikke lige pludselig får smækket en masse pornografi i hovedet, ja så er vi altså mere tilbøjelige til at surfe sådanne sites i frokostpausen på studiet, eller når vi trænger til at par minutters afbræk på arbejdspladsen.
Nøgenhed er stadig smukt – men det sexappeal er ikke alene bundet til nøgenhed, og derfor gør Playboy op med deres gamle religion.