Connery

Paul Auster

Connery.dk præsenterer ny serie om kendte forfattere. Vi starter i USA...

Paul Auster
"Jeg ledte efter et tilfældigt sted at dø. En eller anden anbefalede Brooklyn, så den næste morgen tog jeg derned for at sondere terrænet. Jeg havde ikke været tilbage i seksoghalvtreds år, og jeg kunne intet huske".

Sådan starter den danske oversættelse af Paul Austers nye roman, Brooklyn Dårskab (org. titel Brooklyn Follies), som udkom tidligere i år.

Den amerikanske forfatter Paul Benjamin Auster blev født i februar 1947 i Newark, New Jersey. Efter at have overstået studierne på Columbia University i 1970, flyttede han til Frankrig, hvor han boede i fire år. Derefter rejste han hjem til USA, hvor han i samme år, 1974, begyndte at skrive sine egne digte og essays samt oversættelser af forskellige franske forfattere. Hans første bog var en detektivhistorie ved navn Squeeze Play, som blev udsendt under et pseudonym, Paul Benjamin. Han har siden hjemkomsten fra Frankrig boet i Brooklyn, og det er Brooklyn og resten af New York, der gennem Austers illustrerende beskrivelser danner et indlevende miljø, hvor man føler sig hjemme i New Yorks gader, også selvom man aldrig har været der.
ANNONCE
Paul Auster
I firserne begyndte Austers forfatterkarriere for alvor at blomstre. I 1987 udgav han tre detektivnoveller under den fælles titel "The New York Trilogy" (New York Trilogien), hvor Auster pillede kraftigt ved den typiske krimihistorie om detektiven og hans arbejdsmetoder. Auster skrev de tre historier "Ghost", "City of Glass" og "Locked Room" på en måde, som ikke tidligere var set. I stedet for at koncentrere sin historie omkring en typisk krimigåde og en række spor, valgte Auster at bruge detektiven til at fremvise forskellige eksistentielle problemer, som både bogens hovedpersoner, men også han selv gennemgår. Hvem er man, og er man altid den samme? Hvad sker der, hvis man stopper med at kalde sig selv sit rigtige navn og tager en andens identitet, er man så stadig sig selv?

I "City of Glass", som nok er hans mest kendte historie hidtil følger vi den afdankede forfatter Quinn, som har vendt det meste af verden ryggen. Han lever et isoleret liv inde midt i The Big Apple, hvor han hver dag går rundt i sin helt egen verden. Quinn har i mange år udgivet bøger om detektiven William Wilson, en figur, som han selv nærmest efterhånden er begyndt at føle sig som.

En dag får Quinn et underligt opkald fra en mand, der tror, at Quinn rent faktisk er en privatdetektiv ved navn Paul Auster (!). Personen, der ringer, lyder meget skræmt og tror ikke, at han kan overleve uden Quinn/Austers hjælp. Da Quinn ikke kan lade være med at være interesseret i, hvad der foregår, begynder han at optræde som Auster, og det er så her, at filmen begynder at knække for Quinn, for er han nu Quinn eller Auster? - eller Wilson? Kan han stadig følge de samme mønstre som før, når nu han er en helt ny person? Kan han tale, se ud og opføre sig som Quinn, når nu han er Auster? Det er dette tema, der er det centrale i historien, hvor selve mysteriet om, hvad der foregår hos hans "klient" glider helt i baggrunden for Quinn/Austers store eksistentielle krise.

Austers centrale temaer er dermed en søgning efter en identitet og en afklaring omkring et simpelt spørgsmål: Hvem er jeg?

De senere udgivelser fra Austers hånd handler også i stigende grad om tilfældigheder og tilfældige begivenheder eller forholdet mellem mænd og deres ligesindede. Ofte er hovedpersonerne ramt af personlige kriser, som de kommer ud af gennem drastiske metoder som f.eks. i ovenstående eksempel.

Kunne du tænke dig at læse noget Auster, vil jeg helt klart anbefale New York Trilogien til at starte med, ellers er Illusionernes Bog (Book of Illusions) og Orakelnat (Oracle Night) også efter min mening mesterværker fra den amerikanske forfatter, som i nogle medier blev udråbt til at være en mulighed modtager af Nobels Litteraturpris i 2005. Som bekendt vandt han ikke, men er du interesseret i bøger, så læs ham alligevel!
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce