Papillon [Anmeldelse]

Fængslende drama fra danske Michael Noer.

Papillon - Trailer
United International Pictures - Papillon [Anmeldelse] United International Pictures

Prison Break

Paris, 1933. Gentleman tyven Henri 'Papillon' Charrière (Charlie Hunnam) beskyldes for at have slået en alfons ihjel og da franskmændene slår hårdt ned på forbrydere, for at rydde byen for kriminalitet, smides han i et af verdens værste fængsler på Devil's Island, der ligger i Fransk Guyana, udfor den caribiske kyst i Sydamerika. Her sættes fangerne til hårdt fysisk arbejde og prøver de at flygte, venter der 2 år i isolation. Det afholder imidlertid ikke Henri i at gøre flere forsøge.

I Love You, Man

Undervejs møder Henri bogholderen Louis Dega (Rami Malek), der sidder inde for dokument forfalskning. Dega er en spinkel, velhavende mand og derfor jaget af de øvrige fanger. Henri tilbyder ham beskyttelse, mod betaling. Et partnerskab, der med tiden udvikler sig til et nært venskab mellem de to mænd.

The Butterfly Effect

Papillon (der på fransk betyder sommerfugl) er baseret på en sand historie og det er ikke første gang at den filmatiseres. I 1973 spillede Steve McQueen og Dustin Hoffman henholdsvis Charrière og Dega og manuskriptet var skrevet af den legendariske Dalton Trumbo. Filmen regnes for en af McQueens bedste, men blev ellers ikke særlig vel modtaget, men er med tiden blevet en klassiker og er på Steven Jay Schneiders liste over 1001 Movies You Must Se Before You Die.

Film Noer

Denne nye udgave, instrueret af danske Michael Noer (R, Nordvest), et remake af førnævnte film og Hunnam og Malek både ligner og agerer da også ret meget som McQueen og Hoffman. Det er et solidt drama, der har mange gode elementer. Den kommer muligvis ikke helt op på siden af ’73’er udgaven, men det er efter min mening, stadig en velfortalt og velspillet historie. Mit råd er: Se dem begge og døm selv om denne nye udgave fortjener 2 år isolation eller dødsstraf ved guillotine.

Drengerøvsfaktor: 70 %

Original titel: Papillon

Land: Tjekkiet/Spanien/USA, 2018