Pacific Rim [Anmeldelse]

Hellboy instruktøren Guillermo del Toro er tilbage med sin helt egen hyldest til Godzilla.

Warner Bros. Pictures - Pacific Rim [Anmeldelse] Warner Bros. Pictures
Vi befinder os i en nær fremtid. Menneskeheden er i krig mod gigantiske dybhavsmonstre kaldet Kaiju, der kommer ud gennem en portal fra en anden dimension. Til at bekæmpe monstrene benytter militæret kæmpemæssige robotter kaldet Jaegers, som styres af to soldater. Hjernerne kobles sammen i en nerveovergang, så de er i fuldkommen mentalt i synk. Raleigh (Charlie Hunnam) og Yancy Becket (Diego Klattenhoff) er brødre og derfor kompatible som makkerpar, men da Yancy dør under en blodig kamp mod et af monstrene står broderen Raleigh pludselig uden en partner og et job. Jaeger programmet bliver lukket ned, da det er for dyrt og Raleigh må forsørge sig som bygningsarbejder af de kolossale mure, der bliver sat op verden over, for at holde Kaiju monstrene ude af byerne.
En dag bliver Raleigh hentet af rekrutten Mako Mori (Rinko Kikuchi), da militæret har brug for ham. De har nemlig genopstartet Jaeger programmet og mangler Raleighs hjælp og ekspertise. Problemet er nu, at finde en anden soldat der er kompatibel med Raleighs hjerne. Samtidig er tiden ved at rinde ud. Monstrene bliver større og større, intervallerne mellem deres angreb bliver kortere og kortere og der kommer flere og flere af dem, så jordens undergang kan snart blive en realitet.
Pacific Rim er en gensplejsning af Cloverfield og Real Steel. Men hvor begge af disse film er drevet af en emotionel historie, undlader Pacific Rim fuldkommen følelserne og det er desværre filmens store problem. Som publikum er vi nødt til at investere nogle følelser i karaktererne på godt eller ondt, men vi er desværre fuldkommen ligeglade med dem og dermed også om de vinder krigen i bund og grund.
Instruktøren Guillermo del Toro lægger ikke skjul på at han er stor fan af japanske monsterfilm og Pacific Rim er da også en helt klar hyldest til den største af alle: Godzilla. Men hvor Godzilla, som alle gode monsterfilm, fik os til at elske monstret, når vi aldrig at komme ind på livet af nogle af de monstre der er at finde i Pacific Rim. Dels fordi de dør ret hurtigt og dels fordi vi aldrig når at se dem særlig detaljeret og de derfor blot ender som ligegyldige rekvisitter.
Alt i alt må man konstatere at Pacific Rim efterlader sit publikum med en trang efter lidt mere menneskelighed. På trods af at filmen er lang, så føles den lidt forhastet og med fokus på de forkerte ting. Del Toro bruger megen tid på sidekarakterer og ligegyldige komiske momenter, og filmen skuffer derfor både som medrivende drama, storslået actionfilm og ikke mindst som monsterfilm, hvilket jo må have været hele formålet med at lavet filmen i første omgang.
Drengerøvs faktor: 80%

Original titel: Pacific Rim (3D)
Instruktør: Guillermo del Toro