Motor
Overvejer du en kinesisk bil? Her er 3 ting, der kan give dig grå hår
Ingen ved endnu, hvor driftsikre de er på lang sigt.
De kinesiske bilmærker er ikke længere sjældne syn på de europæiske veje – de stormer frem med elbiler, der både er billige og ser imponerende ud.
Men før du smider dine sparepenge efter en MG, BYD eller Lynk & Co, er der lige et par ting, du skal overveje.
Kort sagt: Ligner en god deal? Ja. Risiko for at du bander over den om tre år? Også ja.
Ingen ved, hvor holdbare de er
I 2024 udgjorde kinesiske biler 5 % af alle solgte biler i Spanien. Hvis vi kun kigger på elbiler, røg andelen helt op på 13 %.
Især mærket MG er en salgssucces, hvor modellen MG4 var den tredje mest solgte elbil i landet sidste år.
Men også Omoda, Lynk & Co, Jaecoo og BYD rykker voldsomt frem og skubber til de etablerede bilproducenter.
Ifølge en test fra Forbrugerrådet OCU klarer de kinesiske biler sig udmærket, men ligger ikke i toppen af kvalitetslisterne.
Problemet er at ingen ved endnu, hvor driftsikre de er på lang sigt – simpelthen fordi de er for nye på markedet.
De tre ting du SKAL tjekke før du køber
Hvis du overvejer en kinesisk bil, så bør du tage følgende forholdsregler:
- Grav på nettet – Er der meldinger om mekaniske problemer? Hvordan er erfaringerne fra de første bilejere?
- Tjek reservedels-situationen – Hvor nemt er det at få reservedele, og hvad koster de?
- Spørg i forhandleren – Hvor lang ventetid er der på reparationer, og hvad tilbyder de i mellemtiden?
Der er ingen tvivl om, at kinesiske biler kan være et scoop. De er billige, veludstyrede og ofte pænt designede.
Men når der ingen langtidsdata findes på slid, reservedele og reparationer, er det stadig et sats.
Vil du tage chancen – eller spiller du sikkert med en klassisk europæisk eller japansk bil?
Dit call.