Motor

Over 3.000 Fisker Ocean skal holdes kørende med hjemmelavede reservedele

Fiskers konkurs blev ikke enden – nu holder et lille værksted i Bronx dem kørende som Uber- og Lyft-biler

Over 3.000 Fisker Ocean skal holdes kørende med hjemmelavede reservedele
Fisker Ocean - Arkivfoto

Selvom elbilproducenten Fisker gik konkurs i 2024, er over 3.000 Fisker Ocean SUV’er nu en fast del af New Yorks gader – som Uber- og Lyft-biler. Bag succesen står det amerikanske leasingselskab American Lease, som opkøbte bilerne fra Fiskers konkursbo og nu får dem holdt kørende med hjælp fra et beskedent, men effektivt værksted i Bronx.

Fra konkurs til comeback?

Da Fisker Inc. indgav konkursbegæring i juni 2024, opstod der en sjælden mulighed for at opkøbe den tilbageværende lagerbeholdning af Fisker Ocean-modeller til en lav pris. American Lease greb chancen og købte 3.000 biler for omkring 42,5 millioner dollars – svarende til cirka 13.000 dollars per bil.

Planen var at omdanne bilerne til rideshare-køretøjer, der kunne leases billigt til Uber- og Lyft-chauffører. I dag kører mange af dem allerede rundt i New York – men da Fisker ikke længere eksisterer, er der ingen officiel service eller support til bilerne.

Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Læs også: Tesla-whistleblower kalder Elon Musk for “ren ondskab”: Vil trække ham i retten

Bronx-værkstedet, der holder Fisker kørende

Når en Fisker Ocean bryder ned, er det værkstedet BHP Service Center i Bronx, der får den tilbage på gaden. Værkstedet drives af Ronen – kaldet Roni – som har over 25 års erfaring med reparation af taxier og rideshare-biler i New York.

“Jeg føler mig heldig over at få lov til at arbejde med American Lease,” siger Roni. “Det er en helt ny udfordring, men vi har fundet løsninger, der virker.” fortæller han til Insideevs

Hjemmelavede dele og kreative løsninger

Da Fisker ikke længere producerer reservedele, har BHP måttet tænke kreativt:

  • Donorbiler: Nogle af de opkøbte Fisker Ocean-modeller blev købt i skadet stand og bliver nu brugt som donor-biler til reservedele.
  • Selvproducerede dele: BHP har begyndt at fremstille egne reservedele, inklusive karrosseridele og kofangere, for at sikre, at bilerne kan holdes kørende på sigt.
  • Lager af originale reservedele: American Lease har også købt op af Fiskers resterende lager, så BHP har et solidt grundlag for fremtidige reparationer.

“Vi har ikke haft nogen alvorlige ulykker endnu, tak Gud,” siger Roni. “Men vi er klar, hvis det sker.”

Presset fra private Fisker-ejere

Selvom Fisker Ocean nu er blevet en almindelig syn i New Yorks gader, er det ikke kun American Lease, der står med en udfordring. Roni fortæller, at han allerede har fået henvendelser fra private Fisker-ejere, der leder efter reservedele – men han prioriterer American Lease’s flåde først:

“Jeg har haft private ejere, der har bedt om dele, men jeg har været nødt til at sige nej. American Lease kommer først.”

Fisker Ocean er blevet en del af New Yorks taxaflåde

New York har allerede sat en målsætning om, at alle Uber- og Lyft-biler skal være elektriske inden 2030. Fisker Ocean er derfor blevet en vigtig brik i byens grønne omstilling – og selvom Fisker som firma er væk, ser det ud til, at bilerne får en længere levetid takket være BHP’s kreative løsninger.

Fra luksusbil til praktisk bybil

Fisker Ocean debuterede som et premium-produkt i 2021, men virkeligheden har ændret sig markant. I dag er bilerne blevet hverdagens arbejdsheste i New York – en overraskende skæbne for en model, der startede sit liv på den røde løber.

Roni og hans team i Bronx viser, at teknologi, kreativitet og lidt rå håndværk kan holde selv de mest avancerede biler på vejen – selv når producenten bag er forsvundet.

Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Læs også: Forsikringsselskab advarer motorcyklister: Denne ting er skyld i flest ulykker

Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer

Læs også: Kina forbyder udtryk som “intelligent kørsel” og “autonom kørsel” i bilreklamer