(Opdateret) Den hypede designer Virgil Abloh er på vej med IKEA-samarbejde
Keep Off tæppet lander den 5. april
IKEA oplyser at tæppet kommer i et meget begrænset oplag og kun i fysiske butikker.
Virgil Abloh er en af tidens mest eftertragtede designere. Han blev særdeles kendt med sit streetwear-brand Off-White, og er siden rykket videre som kreativ direktør for Louis Vuittons herretøj.
Og så er manden også på vej med en større limiteret produktserie i samarbejde med IKEA - en kollektion der lander i butikkerne til efteråret. Men inden da..
Den 5. April lancerer IKEA nemlig en serie kunsttæpper fra deres Art Event kollektion, hvor en række kunstnere har kreeret tæpper og gobeliner for IKEA.
Her er Virgil Abloh også repræsenteret med et vævet tæppe.
Designet kombinerer æstetikken fra det traditionelle persiske tæppe med et moderne print med teksten ”KEEP OFF”. Ironien er ikke svær at få øje på, og det minimalistiske print udfordrer dermed det klassiske tæppes design. Det går godt i spænd med formålet med Art Event 2019 kollektionen fra IKEA.
"Mange mennesker har en idé om, at kunst er en skulptur eller et oliemaleri. Hos IKEA udfordrer vi det gængse og gør tæpper til et stykke kunst, der desuden er til at betale, fordi vi tror på, at kunst skal demokratiseres og være tilgængeligt for alle. Blandt andet derfor er Art Event kollektionen vigtig," forklarer Henrik Most, kreativ chef for IKEA Art Event.
Kollektionen rummer desuden et design af japanske Misaki Kawai, der er kendt for sit farverige og legesyge univers. Hendes kunsttæppe for IKEA er en kattefamilie, der i form, kraftfulde farver og forskellig vævslængde, indbyder til leg.
I alt har otte kreative profiler bidraget til kollektion: Virgil Abloh (USA), Chiaozza (USA), Craig Green (UK), Misaki Kawai (Japan), Seulgi Lee (Korea), Noah Lyon (USA), Filip Pagowski (Polen) og Supakitch (Frankrig).
Art Event kollektionen lander i IKEA varehuse d. 5. april kl. 10.00 i et ekstremt begrænset antal. Tæpperne sælges efter først-til-mølle-princip, og der kan købes ét tæppe per betalende kunde.