Connery

Oddworld: Strangers Wrath til Xbox

Stranger's Wrath er nyeste skud på stammen i rækken af spil fra den underfundige verden Oddworld.

5 ud af 6 stjerner
Xbox spillet Stranger"s Wrath er nyeste skud på stammen i rækken af spil fra den underfundige verden Oddworld. Spillet er designet af Lorne Lanning og produktionselskabet Oddworld Inhabitants, der også stod bag Xbox launch-titlen Oddworld: Munch"s Odyssee.

Selve spillet
Oddworld: Strangers Wrath til Xbox
I Stranger"s Wrath spiller man den mystiske figur Stranger, som går fra by til by og påtager sig opgaven af dusørjæger for de lokale indbyggere. Spillet er i starten som sat i en klassisk westernfilm, hvor alle klicheerne med skumle skurke, bøvede og hjælpeløse bønder samt ensomme og støvede små landsbyer skaber en troværdig stemning. Stranger i sig selv er en slags Clint Eastwood dobbeltgænger, men kan hverken placeres som værende menneske eller dyr. Med sig har han sin dobbeltløbede armbrøst, der ikke skyder med pile, men derimod levende ammunition. Ret særpræget, men det giver også et væld af muligheder. F.eks. har man Stunks, der stinker så meget, at fjenderne brækker sig i lårtykke stråler, eller Bolamites der som edderkopper vikler fjenden ind i et spind. Når fjenden er uskadeliggjort, kan Stranger indfange ham med en Ghostbuster-agtig støvsuger, og derved indkassere en dusør. Denne dusørs størrelse afgøres af fjendes type, og om de er fanget levende eller døde. En fjende fanget i live giver mest, og pengene kan bruges på opgraderinger af våben og ekstra udstyr.
ANNONCE
Oddworld: Strangers Wrath til Xbox
Der er frit valg mellem første og tredje persons perspektiv, og hver har sine fordele og ulemper at byde på. Når man går rundt i de fredelige byer eller skal rejse langt, er tredjepersons udsyn en fordel, da man kan se mere og desuden har mulighed for at løbe. Stranger kan nærmest galopere, når der er plads til det, og løber man direkte ind i en fjende i fuld fart, kan man slå ham i gulvet. Møder man fjender, kan man godt blive i tredje person og tage kampen op, da man her kan bruge sine næver til at kæmpe med. De er meget effektive, men virker selvfølgelig kun på kort afstand. Derfor kan man skifte til første person, som i en traditionel shooter, og derved benytte sin armbrøst og den levende ammunition.

Spillets "baner" er forholdsvist lineært opbygget, så man har nemt ved at finde rundt, men det er gameplayet ikke, og man har som regel frit valg, når man bestemmer hvilken skurk man vil gå efter, og hvordan man vil bekæmpe ham. Egentlige baner er der dog ikke i spillet, så man går rundt som man vil, og kan f.eks. give sig tid til at jage noget ekstra ammunition i naturen. En lille radar fortæller om man er i nærheden af en fjende, så man løber ikke ind i fjendens lejr ved en fejl. Dette vil også blive kostbart, da fjenden i modsætning til en selv, bruger rigtige geværer mod en.

Bliver man ramt, er Strangers energisystem lavet så man kan hele sig selv. Det koster dog fra ens stamina, der langsomt genoplades. Dette åbner op for at man kan tage benene på nakken i en presset situation, for at genopbygge energi i et skjul.
ANNONCE
Oddworld: Strangers Wrath til Xbox
Spillet rummer ikke en genial AI, men fjenderne kan godt finde ud af at følge efter en, angribe flere på en gang, og de bevæger sig gerne livligt. Derfor lærer man hurtigt, at hver ammunitionstype man bærer på, kan bruges til forskellige slags angreb. Med de provokerende Chippunks, kan man f.eks. lokke en fjende ud af flokken, og derved ordne ham alene, i stedet for at bruge Rambo-taktik mod hele flokken på én gang. Ofte er den mindst voldelige løsning også yderst effektiv.

I slutningen af hver mission kommer man op mod en boss, som giver en særligt høj dusør. Disse har ofte specielle egenskaber og langt mere energi end de traditionelle fjender, og er derfor svære at fange. I bedste fald får man dem i live, og får derved fuld dusør, men en række boss"es er meget aggressive, og man ender let med at slå dem ihjel i stedet for, hvilket giver mindre udbetaling.

Alt imens man jager dusører, udfoldes spillets historie, og der afsløres langsomt at der muligvis er mere ved Stranger end man lige aner. I hvert fald skal der arbejdes hårdt på at skaffe en masse penge til den lokale Doc i byen. Det fortælles hovedsageligt i cut scenes inde i spillet, så der er en meget elegant sammenhæng med resten, men hovedhistorien er også fortalt i nogle meget smukke 3D animationer, der kan feje film som Shrek af banen.
ANNONCE
Oddworld: Strangers Wrath til Xbox
Grafik

Til spillet er der lavet en helt ny grafikmotor, der virkeligt formår at imponere. Flotte lyseffekter og realistisk vand er set før, men den verden man bevæger sig rundt i, er stor, farverig, og frodig. Overalt er der virkeligt brugt tid på detaljerne i verden, så man kan se græs på jorden, bier i luften, ansigtsudtryk på indbyggerne og samtidigt se utroligt langt. Oven i det er figurernes animationer yderst detaljerede. Stranger udfører på fornem vis både gang, løb, klatring, spring og svømning.

Som om det ikke kunne være nok, så eksisterer loade-tider næsten ikke i spillet. Fra man tænder sin Xbox til man er i gang med at spille, går der ikke mere end 30-40 sekunder. Banerne indlæses mens man spiller, så dette lægger man ikke mærke til, og det har ikke negativ indflydelse på frameraten, der altid er i orden.

Lyd

Med spillets gennemgående westerntema er der også meget lyd der minder om dette. Musikken er som taget fra en klassisk film fra genren, og de lokale indbyggere og skurke taler med en dialekt der er en hill billy værdig. Ens våben har meget organiske lyde, der fungerer godt, og enkelte ammunitionstyper taler ligefrem til en, eksempelvis de provokerende Chippunks. Stranger er indtalt af Lorne Lanning, spillets designer, og lyder som en blanding mellem Clint Eastwood og Forrest Gump. Det passer dog rimeligt til den karakter Stranger er.

Konklusion

Stranger er et friskt pust i en genre, hvor man troede, man havde set alt. Spillet har en interessent historie, udover at man kan more sig som dusørjæger, og derudover rummer det mange gennemførte detaljer, som sætter streg under den flotte og hurtige grafik.

Styringen kan være lidt besværlig at lære i tredjeperson, men har man prøvet andre i samme genre lærer man det hurtigt, og under alle omstændigheder er første mission en mini-guide til styringen.

Spillet har humor, og er ikke blodigt, så det retter sig mod alle der kan lide den fantasifulde verden det foregår i. De utroligt flotte mellemsekvenser får næsten en til at ønske det også kom som en biograffilm.

Senere i spillet sker der ting som får det hele til at tage en stor drejning, men ikke noget der skader, og alt selvfølgelig i en god Oddworld ånd.

Anbefaling herfra!

Spillets hjemmeside: www.oddworld.com
ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce