Connery

Nyt flaskedesign hos Stauning Whisky er startskuddet på storsatsning i Amerika

Vi er suckers for gode historier - det er de fleste, og det er noget vi har ekstra meget brug for lige nu. Så lad os fortælle en historie om noget der fortæller en historie, og lad os holde os fra Xzibits bombastiske fagter. Dette handler ikke om Pimp My Ride. 

Historien har allerede været undervejs i en god håndfuld år. Det startede på i det vestjyske fjordland - ved den lille by Stauning. Bynavnet klinger allerede varmt hos whiskyentusiaster i Danmark og udlandet - her rimer det på Whisky. 

Stauning Whisky tog i september hul på et nyt kapitel - sådan helt formelt, et eventyr bundet op på et nyt flaskedesign. 

ANNONCE
En lagerhal hos Stauning Whisky - Foto fra 'Reportage fra det danske Whiskylandkab' - Nyt flaskedesign hos Stauning Whisky er startskuddet på storsatsning i Amerika En lagerhal hos Stauning Whisky - Foto fra 'Reportage fra det danske Whiskylandkab'

Stauning Whisky startede seriøst, men ikke helt så ambitiøst som det er i dag. 

Ni gutter, der mente at det kunne være sjovt at producere en rigtig whisky i Danmark fik hurtigt succes med de tidlige dråber fra deres lille batch - det gav dem selvtillid og god succes i whiskykredse, at få en fantastisk omtale fra en internationalt anerkendt whiskyekspert. Efterspørgslen steg - webshoppen crashede - igen og igen. 

I 2015 opkøbte spiritusgiganten Diageo 49% af aktieerne for et anseeligt beløb, som satte ambitionerne i vejret, og gang i et nyt lokalt destilleri, med en pæn kapacitet i 48.000 liter pot stills. 

Alt maskineriet er kørt i stilling - og produktionen er nu skruet op. 

Forude ligger en af de største aftagere af Whisky: USA, og det kræver en målrettet strategi. 

Staunings whisky er allerede formidabel, men amerikanerne er ikke meget for dent boutique-agtige (et pænere ord for hjemmelavet) udtryk, som Staunings flasker indtil nu har haft. I USA skal flasken se FLOT ud, og det er den ambition, der har kastet Stauning ud i et nyt design. 

ANNONCE
Foto: Stauning Whisky - Nyt flaskedesign hos Stauning Whisky er startskuddet på storsatsning i Amerika Foto: Stauning Whisky

Staunings nye flasker er flotte. Nogle vil mene, at de ser næsten for polerede ud - men udtrykket har en bred appeal, og det er vigtigt - det fortalte Hans Martin Hansegaard, en af de ni oprindelige medstiftere af Stauning Whisky, under en frokost, hvor de nye flasker blev præsenteret. 

Flaskerne er vokset - de har hidtil været 50cl, men de nye flasker rammer 70cl, og dermed også standardstørrelsen for mainstream whisky. 

Ved du hvad der sælger en flaske whisky?

Smagen! Selvfølgelig. Smagen er klart en faktor i valget af en flaske whisky, men jeg vil vove at påstå, at en anden faktor er næsten lige så vigtig: Historien. 

Historien bag en flaske whisky, ja bag ethvert produkt er vigtig. Det er derfor virksomheder verden over bruger milliarder af kroner, på at finde den næste rigtige historie. Den gode historie. Storytelling. 

Men den bedste historie er den rigtige - og hvis den er god, har man et fundament, der er til at bygge på. Staunings historie om de ni venner, der startede eventyret er en fantastisk en af slagsen. Og den bliver fortalt på det nye flaskedesign. 

ANNONCE

Men hvordan fortæller man historien på en flaske? Der er begrænset med plads til tekst - og gode historier kan godt være lange. Derfor allierede Stauning Whisky sig med den danske kunstner Asbjørn S. Lund. Asbjørn er arkitekt, og arbejder som sådan - men i sin fritid nørkler han med imponerende illustrationer og stregtegninger, der på en gang er både meget detaljerede og fantasifulde. 

Det er udtrykket, der præger Staunings nye design. Storytelling og fantasi i en amerikanervenlig indpakning. 

Hvis du selv vil opleve historien, som Stauning Whisky fremlægger den, kan du selvfølgelig købe de nye flasker hos de fleste respekterede spiritusforhandlere - De tre populære varianter KAOS, Rye og Peat er nemlig nu lanceret med de nye designs. Kig dybt i illustrationen og måske knapt så dybt i flasken - og følg med i historien, om et dansk destilleri, der forhåbentlig bliver til et ægte amerikaner-eventyr. 

Skål! 

ANNONCE
Del

Seneste nyt