Connery

Ny undersøgelse: Manglende ladestandere holder danskerne fra at skifte til elbil

Elbiler er populære i Danmark lige nu, men det er ikke alle, der springer med på bølgen - endnu.

En ny undersøgelse fra EasyPark, lavet af analysebureauet Kantar, viser nemlig, at en del danskere stadig tøver med at skifte den gamle fossilbil ud med en elbil. Årsagen? Rækkeviddeangst og alt for få ladestandere.

Danskernes største bekymringer: Hvor langt kan jeg køre, og hvor kan jeg lade?

Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.400 danskere i København og Aarhus, og selvom 40% af fossilbil-ejerne overvejer at hoppe på elbilen inden for de næste to år, så er der især to ting, der holder dem tilbage: Frygten for at løbe tør for strøm og den manglende infrastruktur, når det kommer til ladestandere.

Kun 35% af de adspurgte har mulighed for at lade derhjemme, og mange oplever offentlige ladestandere som en konstant udfordring. 32% nævner, at ladestandere tit er optaget, mens 26% peger på uklare eller høje priser som et problem. Kort sagt: Der skal flere ladestandere til.

Lotte Præstgaard, landedirektør for EasyPark i Danmark, siger: "Regeringen har et ambitiøst mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent inden 2030, og elbilen spiller en afgørende rolle i denne omstilling. For EasyPark er det vigtigt at forstå, hvordan danskerne tænker, når det kommer til elbiler, så vi kan gøre overgangen lettere for både nuværende og kommende elbilister."

Er ladestanderne i byen virkelig så ringe?

Ja, hvis man spørger elbilisterne. Ladestandere i byerne er noget, som mange elbilister gerne vil have flere af. 40% parkerer mindst én gang om måneden på en betalingsplads med ladestandere, og de vil rigtig gerne have, at det bliver nemmere at lade op. For mange er rækkeviddeangsten den største dealbreaker, og hvis de samtidig skal kæmpe om pladserne til at lade bilen, kan man godt forstå, hvorfor folk tøver.

Maja Sig Vestergaard, eMobilitets-ekspert hos Rambøll, siger: "For at få flest mulige danskere til at skifte til elbiler, er det vigtigt, at danskerne føler, at opladning er let og overskueligt. Vi ser en del, der er skeptiske over for elbiler, fordi de oplever opladningen som noget besværligt - det skal vi lave om på."

København vs. Aarhus: Hvem er bedst til elbiler?

Århusianerne er enige i, at København er lidt bedre til elbiler. 36% af aarhusianerne siger, at hovedstaden er den bedste elbil-by, mens kun 5% af københavnerne mener, Aarhus er med i opløbet. Samtidig viser undersøgelsen, at flere århusianere end københavnere efterlyser flere ladestandere i bybilledet (43% vs. 35%).

Elbiler er hotte lige nu, men det er ikke alle, der springer med på bølgen – endnu. En ny undersøgelse fra EasyPark, lavet af analysebureauet Kantar, viser nemlig, at en del danskere stadig tøver med at skifte den gamle fossilbil ud med en elbil. Og årsagen? Rækkeviddeangst og alt for få ladestandere.

Danskernes største bekymringer: Hvor langt kan jeg køre, og hvor kan jeg lade?
Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.400 danskere i København og Aarhus, og selvom 40% af fossilbil-ejerne overvejer at hoppe på elbilen inden for de næste to år, så er der især to ting, der holder dem tilbage: frygten for at løbe tør for strøm og den manglende infrastruktur, når det kommer til ladestandere.

Kun 35% af de adspurgte har mulighed for at lade derhjemme, og mange oplever offentlige ladestandere som en konstant udfordring. 32% nævner, at ladestandere tit er optaget, mens 26% peger på uklare eller høje priser som et problem. Kort sagt: Der skal flere ladestandere til – og det haster.

Lotte Præstgaard, landedirektør for EasyPark i Danmark, siger: "Regeringen har et ambitiøst mål om at reducere CO2-udledningen med 70 procent inden 2030, og elbilen spiller en afgørende rolle i denne omstilling. For EasyPark er det vigtigt at forstå, hvordan danskerne tænker, når det kommer til elbiler, så vi kan gøre overgangen lettere for både nuværende og kommende elbilister."

Er ladestanderne i byen virkelig så ringe?
Ja, hvis man spørger elbilisterne. Ladestandere i byerne er noget, som mange elbilister gerne vil have flere af. 40% parkerer mindst én gang om måneden på en betalingsplads med ladestandere, og de vil rigtig gerne have, at det bliver nemmere at lade op. For mange er rækkeviddeangsten den største dealbreaker, og hvis de samtidig skal kæmpe om pladserne til at lade bilen, kan man godt forstå, hvorfor folk tøver.

Maja Sig Vestergaard, eMobilitets-ekspert hos Rambøll, siger: "For at få flest mulige danskere til at skifte til elbiler, er det vigtigt, at danskerne føler, at opladning er let og overskueligt. Vi ser en del, der er skeptiske over for elbiler, fordi de oplever opladningen som noget besværligt – det skal vi lave om på."

København vs. Aarhus: Hvem er bedst til elbiler?
Selv aarhusianerne er enige i, at København er lidt bedre til elbiler. 36% af aarhusianerne siger, at hovedstaden er den bedste elbil-by, mens kun 5% af københavnerne mener, Aarhus er med i opløbet. Samtidig viser undersøgelsen, at flere aarhusianere end københavnere efterlyser flere ladestandere i bybilledet (43% vs. 35%).

Hvad er din største udfordring ved elbiler?

ANNONCE
Del

Seneste nyt