Tv

Ny undersøgelse afslører: Så længe streamer danskerne fjernsyn om dagen

Danskerne bruger hver dag ret lang tid foran skærmen.

netflix, tv fjernsyn streaming
Foto: Pexels

Danskerne har aldrig streamet så meget som i 2024.

Med et gennemsnit på 1 time og 19 minutter dagligt er streaming blevet en fast del af vores medieforbrug.

Det viser årets Streaming i Danmark-rapport, der afdækker tre væsentlige tendenser på det danske streamingmarked.

LÆS OGSÅ: Disney-fans i chok efter teori om, hvem Toy Story-mor i virkeligheden er

Public service fører an

TV 2 Play og DRTV er fortsat de mest populære streamingtjenester, og de står for den største vækst.

Hver dansker bruger i gennemsnit 14 minutter dagligt på TV 2 Play og 13 minutter på DRTV.

Det svarer til en vækst på henholdsvis 3 og 2 minutter per dag sammenlignet med 2023.

Public service-platformenes succes skyldes deres alsidige indhold, som appellerer bredt – fra nyheder og dokumentarer til sport og underholdning.

En af de største succeser i år var TV 2-dokumentaren ’Den sorte svane’, der havde et gennemsnitligt seertal på imponerende 2,2 millioner.

Dokumentaren om muldvarpen Amira Smajic afslørede forbindelser mellem den kriminelle underverden, førende advokater og store erhvervsdrivende og satte en ny standard for, hvor bredt en dokumentar kan ramme befolkningen.

Nye spillere og øget konkurrence

Markedet ser også nye bevægelser. HBO Max og Discovery+ fusionerede tidligere på året og lancerede tjenesten Max, der kombinerer international fiktion og OL-indhold.

Tjenesten har allerede fået fat i danskerne og opnået et gennemsnitligt dagligt forbrug på 4 minutter siden sin lancering i maj.

Særligt under OL steg forbruget til 5 minutter per dansker dagligt, hvilket viser potentialet i målrettede og fleksible indholdstilbud.

Streamingtjenesternes strategi med at tilbyde et bredt spektrum af indhold har vist sig at være en succes.

På toplisten over årets mest sete programmer finder man en blanding af sport, dokumentarer, fiktion og underholdning.

Denne alsidighed sikrer, at der er noget for enhver smag, og forklarer den fortsatte vækst i streamingforbruget, der er steget med 8 % siden 2023.

Apple bryder muren: Android får Apple TV-app

Læs også: Apple bryder muren: Android får Apple TV-app

Vi har levet på en løgn: Pokémon-introen lyder HELT anderledes i Asien

Læs også: Vi har levet på en løgn: Pokémon-introen lyder HELT anderledes i Asien