Hvis der er en ting, Porsche har mestret siden med 911, er det at levere biler, der ikke bare klarer sig godt på en racerbane, men også på de almindelige veje.
Den nye Porsche 911 GT3 er ingen undtagelse, og som en fejring af 25-året for den ikoniske model, har Porsche lanceret to udgaver samtidig: Den velkendte, hardcore version med hækvinge og den mere diskret, landevejsvenlige Touring-udgave.
Med en 4,0-liters sekscylindret boxermotor uden trykladning, har GT3 altid været en ren glæde for entusiaster og det nye lineup bygger videre på den tradition.
Den 510 hestes potente motor formår ikke kun at fastholde effekten fra forgængeren, men den er også blevet opgraderet med en række teknologiske forbedringer, som holder både emissionskravene i skak og leverer den motorsportslyd, der får nakkehårene til at rejse sig.
Lad os lige spole tiden lidt tilbage: Porsche 911 GT3 er født som et rendyrket banebæst, men med tiden har Porsche formået at finpudse opskriften, så den også kan bruges til dagligdagens landevejsture – en opskrift, der nu peaker med den nye generation (992). Og hvad har vi så at gøre med i 2024?
GT3’en fremstår nu skarpere end nogensinde. Det opdaterede design omfatter en ny frontspoiler, større luftindtag og en redesignet diffuser. Porsche har presset citronen på aerodynamikken og fået en endnu bedre balance mellem downforce og luftmodstand.
Samtidig er undervognen blevet videreudviklet, så bilen holder sig rolig, selv når du lægger den ned gennem hårnålesvingene.
GT3’en kommer standard med 255/35 ZR20-dæk foran og 315/30 ZR21-dæk bagved. Hvis du virkelig vil give den gas på banen, så er der selvfølgelig mulighed for at opgradere til bane-dæk.
Touring – Porsche GT3 med lidt mindre "ego-vibe"
Hvor standard-GT3’en med sin hækvinge skriger "jeg er hurtigst", så tilbyder Touring-udgaven et lidt mere afdæmpet, men stadig potent look.
Uden den store hækvinge, men med en automatisk bagspoiler og den mere diskrete "Gurney-flap", ligner Touring-versionen mere en klassisk 911 – lige indtil du trykker speederen i bund.
Touring-pakken er tilgængelig fra start, hvilket betyder, at du kan vælge en mere stilren GT3 uden at give afkald på performance. Den fås selvfølgelig med bagsæde!
Men lad dig ikke narre – Touring-udgaven er stadig en GT3. Den korte gearing, motorlyden og de aggressive knastaksler sikrer, at du ikke glemmer, hvilken maskine du sidder i.
Letvægtsmonster
Porsche har længe prædiket mantraet om letvægt, og den nye 911 GT3 er ikke anderledes. Denne gang er der muligheden for at vælge magnesiumfælge som ekstraudstyr, og der erskåret adskillige kilo af bilen.
I sin letteste konfiguration vejer GT3’en kun 1.420 kilo – et vægt/effekt-forhold, der sørger for lynhurtig acceleration og balance på banen. Den kortere gearing hjælper til at tage de 0-100 km/t på kun 3,4 sekunder, og 0-200 km/t bliver klaret på under 11 sekunder.
Men det er ikke kun ydeevnen, der er blevet optimeret – komforten er også i fokus. De nye kulfibersæder er ikke kun lette, men også designet til at kunne bruges, uanset om du er på vej til supermarkedet eller Nürburgring. Sæderne kan justeres manuelt og har en delbar hovedpude for ekstra ergonomi, når du trækker hjelmen på til banekørsel.
Hvis du har hang til en bil, der kan give dig gåsehud på både banen og vejen, melder den nye Porsche 911 GT3 klar til at levere.
Bestillingerne åbner senere i år, og det bliver spændende at se, hvor hurtigt vi får de første eksemplarer at spotte på danske veje. Hvem sagde "hverdagsbil"?