Motor

Ny Audi Q7

Audi afslører Q7 med facelift og mildhybridteknologi

Ny Audi Q7
Fotos: Audi
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 26. juni 2019
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede Galleri billede

Audi har løftet sløret for den nye Q7, en nyhed der byder på både et facelift og forbedret teknologi. 

Audis store SUV har fået et mere markant design, der hænger i tråd med det øvrige design i de seneste Q-modeller.

Det betyder blandt andet en mere udtryksfuld front, Matrix-LED lygter med laserlys og en nydesignet bagende, der også byder på Audis nye smalle baglygter. 

 

Audi
Audi

Audi har styrket de dynamiske egenskaber ved Q7 markant. Som ekstraudstyr fås den store SUV med den elektromekaniske aktive krængningsstabilisering, hvor aktiverbare stabilisatorer reducerer karrosseribevægelserne ved ligeudkørsel på ujævne veje. I forbindelse med en sportslig kørestil er der således fokus på en optimal krængningskompensation, og hældningen i sving er markant mindre. Firehjulsstyringen fås ligeledes som ekstraudstyr, hvor baghjulene drejer op til 5 grader modsat forhjulene ved lav hastighed for øget adræthed, mens baghjulene på motorvejen styrer i samme retning for at øge stabiliteten.

Mildhybridteknologi
Alle motorer til Audi Q7 er koblet sammen med en 8-trins tiptronic og det permanente firehjulstræk. I første omgang kan man vælge mellem to forskellige dieselmotorer. Kort efter lanceringen følger en benzinmotor og senere også en plug-in-hybridmodel.

Standard mildhybridteknologien har en stor andel i motorernes effektivitet, og teknologien kan sænke forbruget med op til 0,7 l pr. 100 km ved reel kørsel. Systemets centrale komponent, remstartergeneratoren, forsyner et 48-volts primært ledningsnet, hvori et kompakt litium-ion-batteri lagrer energien. Ved deceleration kan remstartergeneratoren genindvinde en effekt på op til 8 kW og lagre den i batteriet.Hvis føreren slipper speederen i hastighedsområdet mellem 55 og 160 km/t, kan Audi Q7 rekuperere, rulle i tomgang eller rulle i op til 40 sek. med standset motor. Når føreren giver gas, starter remstartergeneratoren motoren igen – hurtigere og blidere end med en almindelig starter. Start-stop-systemet fungerer allerede fra 22 km/t.

 

Audi Q7 kommer til Danmark i efteråret 2019 – priserne kendes endnu ikke. 

Audi Q7

PlayStation har lige udgivet et gratis, nyt Gran Turismo spil

Læs også: PlayStation har lige udgivet et gratis, nyt Gran Turismo spil

Xiaomi lancerer Ferrari-inspireret SUV til 2025 som Tesla-konkurrent

Læs også: Xiaomi lancerer Ferrari-inspireret SUV til 2025 som Tesla-konkurrent