Motor
Nissan Skyline på steroider: Built by Legends skaber Restomod-mesterværker
Fast and Furious er misundelige!
Japanske restomods er sjældne på amerikansk jord, men det har Built by Legends (BBL) sat sig for at ændre. Med fokus på at genoplive de legendariske Nissan Skyline GT-R-modeller fra 1989 til 2002 (R32, R33 og R34) har BBL gjort det til deres mission at omdanne klassiske Skylines til 650 hestekræfters supermaskiner, der både kan imponere på gaden og fungere som daglige køretøjer.
Restomods i verdensklasse
BBL blev grundlagt i 2019 af Masaharu Kuji og Katsu Takahashi, to japanske entusiaster med en fortid i biljournalistik og performance-videoer. Deres erfaring og kærlighed til Skyline GT-R førte til ideen om at skabe biler, der kombinerer klassisk japansk ingeniørkunst med moderne teknologi og performance.
De samarbejder med den anerkendte tuner Mine’s, som pumper Skylines’ oprindelige 2,6-liters motor op fra ca. 280 hk til en enorm 650 hk via en dobbelt-turbo opsætning. Motoren parres med en seks-trins Getrag-manuel gearkasse, og alt sidder stadig i højre side, præcis som bilerne oprindeligt blev bygget.
Læs også:
Håndværk og modernisering
BBL har nøje udvalgt hver eneste detalje på deres Skylines for at skabe den perfekte balance mellem rå kraft og hverdagsvenlig komfort. Interiøret bliver fuldstændigt genopbygget med luksuriøse materialer som Ultrasuede, moderne infotainmentsystemer og aircondition – noget, der bestemt ikke var standard i 90’ernes japanske biler.
På ydersiden har bilerne fået opgraderinger som:
- AP Racing-bremser (seks-stemplede foran, fire bagpå)
- Ohlins-dæmpere for bedre vejgreb
- Michelin Pilot Sport Cup 2-dæk monteret på center-lock fælge
Hver bil justeres og justeres igen af Garage Yoshida, som sørger for perfekt rammejustering og balanceret performance.
En Skyline til alle behov
BBL tilbyder flere forskellige varianter, herunder mulighed for at vælge motoropsætning, farver og unikke detaljer, så hver bil bliver et enestående værk. Men én ting er altid sikkert: Skylines’ ikoniske sjæl forbliver intakt. Ifølge Kuji er deres mål at sikre, at bilen stadig føles som en klassisk Skyline – bare bedre.
Prisen for at få en Skyline gennem BBL’s behandling starter ved 350.000 til 450.000 dollars eksklusiv donorbil. Det er en høj pris, men som markedet ser ud, bliver den hurtigt spist op af entusiaster, især i USA.
Skylines – og videre
Selvom fokus i øjeblikket er på GT-R-modellerne, har BBL også blikket rettet mod andre japanske ikoner. To Honda Civic-restomods er allerede i gang, og det er ikke utænkeligt, at vi i fremtiden kan se dem tackle biler som Toyota MR2 eller andre JDM-klassikere.
For dem, der længes efter en klassisk Skyline med moderne kraft og raffinement, repræsenterer BBL ikke bare en drøm – det er toppen af restomod-universet.
Læs også: