Motor
Nissan på randen af kollaps: Legendariske GT-R R35 skrottes efter 18 år
Det er en trist dag for bilentusiaster verden over.
Nissan har netop meddelt, at produktionen af den ikoniske GT-R R35, også kendt som Godzilla, officielt er stoppet efter hele 18 års tro tjeneste.
Bilen, der har givet superbilproducenterne sved på panden, er nu blevet sendt på pension – og det på et tidspunkt, hvor Nissan selv er “on the brink of collapse”.
En æra slutter for GT-R R35
Den legendariske GT-R R35 blev første gang præsenteret på Tokyo Motor Show i 2007 og har siden gennemgået adskillige opdateringer og facelift, senest i 2023.
Med sin kraftfulde 3,8L V6-motor, der i sin sidste version kunne yde op til 600 hestekræfter i Nismo-udgaven, var R35 en ægte supercar killer.
Men efterhånden som Nissan trak modellen fra markeder som Europa, Storbritannien, Australien, New Zealand og senest Nordamerika, var det kun et spørgsmål om tid, før den sidste GT-R forlod fabrikken i Japan.
Læs også:
Nissan på vej mod økonomisk motorstop
Nissan har længe kæmpet med økonomiske problemer. Salget af elbiler, som deres Leaf, halter bagefter konkurrenterne, og mærkets forsøg på at tilpasse sig Zero-Emission Vehicle (ZEV)-mandatet har ikke været en succes.
Med krav om, at 28 % af bilsalget i 2025 skal være elektriske, eller risikere bøder på 15.000 pund (ca. 130.000 kr.) pr. manglende bil, ser det sort ud for den japanske bilproducent.
Mærkets forsøg på at fusionere med rivalen Honda gik også i vasken i sidste måned.
Ifølge The Japan News skyldtes sammenbruddet blandt andet, at Honda krævede, at Nissan skulle blive en underafdeling af dem – noget, som Nissan slet ikke kunne acceptere.
En anonym Nissan-chef udtalte endda, at fusionen faldt til jorden på grund af nogle “rude things” fra Honda. Jep, det lyder næsten som en børnehavekonflikt, men med milliarder af yen på spil.
Fra GT-R til Hyper Force?
Selvom GT-R R35 nu er fortid, arbejder Nissan angiveligt på en arvtager, R36, baseret på den vilde Hyper Force Concept-model.
Denne skulle oprindeligt have været fuldelektrisk og drevet af banebrydende solid-state-batterier, men økonomiske udfordringer kan betyde, at planerne bliver skudt til hjørne.
Med batteriteknologien tidligst klar i 2028, er det højst usikkert, om Nissan kan holde sig oven vande så længe.
En seniorchef har sågar udtalt, at firmaet kun har 12-14 måneder til at overleve uden betydelig økonomisk hjælp.
Er Nissan det næste store bilfirma, der kollapser?
Det er ikke længe siden, at vi så Saab køre i grøften og Opel blive overtaget.
Hvis Nissan ikke finder en redningsplanke, kan vi risikere at se endnu en gigant smuldre.
Med 9.000 afskedigelser globalt og en 50 % lønnedgang for CEO Makoto Uchida, er det tydeligt, at det er alvor.
Fremtiden for Nissan afhænger nu af, om de kan omstille sig til elbilmarkedet, finde en ny samarbejdspartner eller måske endda en finansiel redning fra den japanske stat.
Læs også: