Motor

Nissan fyrer 9.000 ansatte og truer med flere fabriksnedlukninger

Det sker blot få dage efter, at fusionen med Honda blev revet midt over.

Nissan fyrer 9.000 ansatte og truer med flere fabriksnedlukninger
Foto: Patricia, CC BY 3.0, via Wikimedia Commons
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich 16. februar 2025

Den globale bilindustri står midt i en af sine største kriser i nyere tid.

Elektrificeringen af markedet har skabt et kapløb, hvor bilproducenter enten tilpasser sig eller sakker bagud.

Mange mærker har investeret massivt i elbiler, men skuffende salgstal, geopolitiske spændinger og stigende produktionsomkostninger presser branchen til bristepunktet.

Flere bilfabrikker lukker eller skærer i produktionen. Volkswagen kæmper med faldende elbilsalg i Europa, Ford fyrer tusindvis af ansatte i USA, og Stellantis har truet med at flytte produktion ud af Europa.

Senest har Nissan meldt sig i rækken af producenter, der står over for en omstrukturering af historiske dimensioner.

9.000 ansatte mister jobbet

Nissan annoncerede i denne uge en spareplan på hele 18 milliarder kroner, som blandt andet indebærer nedlukning af mindst tre fabrikker og afskedigelse af 9.000 medarbejdere.

Det sker blot få dage efter, at fusionen med Honda blev revet midt over.

Og det stopper ikke der. Ifølge Nissans ledelse kan endnu flere fabrikker være i fare – heriblandt to britiske anlæg.

“På grund af virksomhedens seneste formåen og et skiftende miljø er det nødvendigt, at vi undersøger alle muligheder uden nogen former for berøringsangst,” udtalte Nissans direktør Makoto Uchida efter kollapset i forhandlingerne med Honda.

Nissan udfordrer britiske løfter

Situationen i Storbritannien har fået ekstra opmærksomhed, da Nissan tidligere har lovet en stærk tilstedeværelse i landet.

For bare to måneder siden var politikere i England optimistiske omkring bilmærkets fremtid.

Nissan har tidligere bekræftet planer om at bygge elektriske udgaver af deres populære Qashqai, Leaf og Juke-modeller på fabrikken i Sunderland, hvor 6.000 mennesker er ansat. Nu er usikkerheden dog større end nogensinde.

Hvis Nissan vælger at skære endnu dybere i deres britiske operationer, vil det være endnu et slag mod Storbritanniens bilindustri, som allerede kæmper med Brexit-relaterede udfordringer og faldende eksporttal.