Motor

Nio lancerer Firefly: Nyt EV-mærke med iPhone-inspireret design

Iphone-bil?

Nio lancerer Firefly: Nyt EV-mærke med iPhone-inspireret design
Foto: Nio
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 30. december 2024

Nio, den kinesiske elbilproducent kendt for sit fokus på autonom teknologi og batteriskift, har nu løftet sløret for et helt nyt sub-brand ved navn Firefly. Det første skud på stammen fra Firefly er en kompakt elbil, der skiller sig ud med et design, der kan minde om iPhones ikoniske kameralinser og Honda E’s charmerende retro-look.

Læs også: Lagerkampagne skærer næsten 100.000 kroner af prisen på elektrisk MG SUV: Her er Danmarks billigste elbil

En lille bil med store ambitioner

Selvom de tekniske detaljer endnu ikke er offentliggjort, lægger Firefly ikke skjul på, at deres første model skal være mere end blot en budgetvenlig elbil. Mærket lover en “ny æra for små, intelligente og high-end elbiler” og fokuserer på alt fra design og sikkerhed til plads, teknologi og energieffektivitet.

Firefly hævder desuden, at bilen skal sætte nye standarder for sikkerhed i små biler. Med målet om at opnå en femstjernet EuroNCAP-rating og en stærk struktur, vil modellen appellere til både bypendlere og sikkerhedsbevidste købere.

Prisvenlig innovation

Prisen? I Kina lanceres bilen til omkring 16.000 pund (cirka 140.000 danske kroner). Det er en skarp pris, som sandsynligvis vil gøre Firefly konkurrencedygtig, når den rammer de europæiske markeder i sommeren 2025.

Nio: Visionen bag Firefly

Nio har allerede markeret sig som en teknologisk innovatør med funktioner som batteriskifte, der gør det muligt at udskifte bilens batteri på få minutter. Med Firefly udvider Nio deres portefølje ved at ramme en bredere målgruppe – især yngre købere og dem, der søger et stilfuldt, men prisvenligt alternativ i den voksende EV-verden.

Med Nios eksisterende modelprogram og Fireflys mere tilgængelige prisskilt ser det ud til, at virksomheden positionerer sig til at tage en endnu større bid af både det kinesiske og det europæiske marked.

Hvad nu?

Bilen rammer det kinesiske marked i april 2025 og Europa kort tid efter. Vi holder øje med mere information om specifikationer og præstationer – og selvfølgelig, hvordan den står sig i konkurrencen med rivaler som Renault Zoe og VW ID.2.