Connery

Nio kommer til Danmark: En af Kinas mest hypede elbiler sætter målskiven mod Europa

Nio? Det er dem med de udskiftelige batterier

Alle kender Tesla og de klassiske bilmærker, men elektrificeringen har skubbet autobranchen i raketfart, og nye brands melder sig ind på stribe: Rivian, Xpeng, en hel fane af brands under SAIC, og masser af brands har endnu til gode at skrue dækkene af på dansk grund. Den seneste tilkomne er det kinesiske bilmærke Nio, der siden grundlæggelsen i 2014 har formået at trække den ene overskrift efter den anden, på både konceptbiler, produktionsmodeller og infrastruktur. 

Den 7. oktober 2022 kickstartede Nio deres seneste tiltag på det europæiske marked. Inden da var mærket allerede gået ind på det norske marked, men nu går mærket ind i Tyskland, Holland, Sverige og Danmark. 

ANNONCE
Nio Berlin præsentation - Nio kommer til Danmark: En af Kinas mest hypede elbiler sætter målskiven mod Europa Nio Berlin præsentation

Tre modeller er på vej til Danmark

Nio lægger ud med introduktionen af deres aktuelle topmodel, sedanen Nio ET7, der forventes klar til levering herhjemme allerede i november måned 2022. 

Nio ET7 følges sidenhen op med den mellemstore elektriske SUV Nio EL7 i januar 2023, mens sportssedanen Nio ET5 kan leveres i marts 2023.

ANNONCE
Nio ET7 - Nio kommer til Danmark: En af Kinas mest hypede elbiler sætter målskiven mod Europa Nio ET7

Nio ET7 er en 5-sæders e-AWD sedan med en længde på 5.1 meter - den er udstyret med enten 75 eller 100 kWh batteri, og har et max-output på 480 kW og et omdrejningsmoment på 850 Nm. 0-100 km/t på 3.8 sekunder. 

WLTP rækkevidden for 75 kWh batteriet lyder på 385-445 kilometer, mens 100 kWh batteriet trækker longrange op til 505-580 kilometer mellem opladninger. 

ANNONCE
Nio EL7 - Nio kommer til Danmark: En af Kinas mest hypede elbiler sætter målskiven mod Europa Nio EL7

Den elektriske SUV Nio EL7 trækker 0-100 km/t på 3.9 sekunder, og kommer med 480 kW motorkraft og et omdrejningsmoment på 850. Den større overflade har følgende rækkevidder:

75 kWh: WLTP 372-394 kilometer
100 kWh: WLTP 486-513 kilometer

Nio ET5 - Nio kommer til Danmark: En af Kinas mest hypede elbiler sætter målskiven mod Europa Nio ET5

Sportsedanen Nio ET5 kommer som de andre med samme batteristørrelser på 75 og 100 kWh, mens motorydelsen lyder på 360 kW - med et moment på 700 Nm. Selvom der er færre hestekræfter i maven på ET5, holder den stadig en acceleration sprint fra 0-100 km/t på 4,0 sekunder. 

Rækkevidden på denne model lyder på mellem 405-445 kilometer på 75 kWh batteriet og mellem 525 og 580 kilometer på 100 kWh long-range batteriet. 

ANNONCE
Et eksklusivt og omfattende medlemsnetværk er en af tingene man køber ind i med "Nio Life" - Foto: Nio House Oslo - Nio kommer til Danmark: En af Kinas mest hypede elbiler sætter målskiven mod Europa Et eksklusivt og omfattende medlemsnetværk er en af tingene man køber ind i med "Nio Life" - Foto: Nio House Oslo

Premium som forretningsmodel

Nio tager ikke blot en, men flere afstikkere fra den traditionelle måde at sælge biler på - måske helt oplagt, fordi producenten ser sig selv som hardware- og livsstilsbrand. 

Fælles for de tre nye modeller der sendes til Danmark over det kommende halve år, er en del af teknologien og platformen, der bygger på Nios Banyan-system. Banyan er en komplet pakke af hardware, computersystemer, operativsystem, AI og Aplikationer, der løbende opdateres og supporteres af over-the-air opdateringer. 

Det betyder også at alle elektroniske funktioner er "standardudstyr", og det tæller altså alt fra navigationssystemer, over Level 2 autonome selvkørselssystemer, LIDAR og andre sikkerhedsfeatures - mange vil man kende fra lignende elektriske køretøjer, men Nio har et sæt parametre, der får deres biler til at skille sig ud fra mængden. 

Hvis man sidder fast i en (gammeldags) fordom om, at biler fra Kina er noget billigt skrammel, der er sat sammen af dårlig plastik, bliver man så absolut udfordret af Nio. 

Nio selv er ikke blege for at kalde sig et premium bilmærke, og både funktioner, specifikationer, materialer og design taler for det. 

Nio ET7 er en stor sedan, der er klar på at udfordre u luksus-sedan klassen, mod konventionelle luksusbiler som BMW 5-serie, Mercedes S-klasse og Audis A6-linjer. En direkte sammenligning har vi dog svært ved at opstille, efter et hurtigt møde med bilen. 

Hvad vi kan stemme i omkring, er bilen er yderst rummelig, både velkørende og støjsvag - og at kabinekvaliteten spiller helt med blandt de bedste i feltet. 

De tre nye biler fra Nio er alle udstyret med et heftigt infotainment-system, der har fået navnet Nio PanoCinema. Her er fokuspunktet en 12,8" højformat centerskærm, der understøttes af en imponerende ambient-belsyning og Dolby Atmos 7.1.4 surroundsystem. (Og så har man udviklet VR-briller, der fremviser en virtuel 130" skærm, så man i teorien kan benytte bilens imponerende lydsystem som personlig biograf). 

Nios infotainment-system er også kraftigt understøttet af AI stemmeassistenten NOMI, der er klar til det danske sprog i foråret 2023. 

ANNONCE
Nio Power Swap station - Nio kommer til Danmark: En af Kinas mest hypede elbiler sætter målskiven mod Europa Nio Power Swap station

Netværk af udskiftelige batterier kommer til Danmark

En af de træk, der har været med til at bringe Nio på EV-interesseredes radar, er deres NIO Power infrastruktur, der bygger på opladelige og udskiftelige batterier. 

På hjemmemarkedet i Kina har Nio allerede skabt en omfattende infrastruktur omkring udskiftelige batterier - med en hel landsby af Batteri-swap stationer. 

I praksis er det ret simpelt: Man kører bilen ind til nærmeste batteristation, og på omkring fem minutter, har den automatiserede station skiftet bilens gamle batteri med et fuld opladet et af slagsen. 

Det er smart - særligt hvis man er på langtur, og ikke har tid til at vente på at den næste nærmeste ladestation bliver ledig. 

Batteriudskiftning sætter selvfølgelig store krav til producentens egen infrastruktur - Nio har på nuværende tidspunktet bekræftet at en Power Swap station er undervejs til Slagelse - og at man forventer at udbygge netværket yderligere i takt med flere Nio-biler på vejene - både i Danmark og resten af Europa.

I forbindelse med annonceringen af det europæiske indtog, fortæller NIO, at man forventer at have opført 120 Power Swap stationer i Europa, i løbet af 2023. 

Den primære opladningsteknologi forventes dog at være klassisk kablet opladning - enten fra hjemmet eller en af de mange offentlige ladestandere. Nios kommende modeller understøtter jævnstrøm-opladning på op til 11 kW, mens der fra lynladestationer kan trækkes op til 140 kW (peak) ud af kablerne. 

ANNONCE

Nio: Bilen du ikke kan købe

De nye biler introduceres på markedet, med en for Nio, ny forretningsmodel: Nio Abonnementet. 

Altså, er det med et car-as-a-service incitament, af slagsen som fremtidsforskere mener er den slags fleksible måde at have bil på, som fremtidens forbrugere ønsker. 

Nio abonnementet er ikke 'bare' en leasingmodel, for med i abonnementet får man en pakke der inkluderer forsikring, miljøafgift, service, vedligehold og 1250 kilometer om måneden. Det inkluderer også invitationer i Nios udvidede livsstilsunivers, der med udgangspunkt i Nio Life House er en eksklusiv medlemsklub, som vi dykker mere ned i, tættere på lanceringen. 

Nio abonnementet - eller 'Nio subscription' kommer i to forskellige typer - et fleksibelt abonemment, hvor ydelsen løbende nedskrives i takt med bilens alder og stand - og et fastpris-abonnement, hvor udgiften er flad. 

Priserne for Nio Subscription lyder således for de tre kommende modeller:

  • Nio ET7 koster 11.799 kroner om måneden med fastpris over 36 måneder. 
  • Nio EL7 koster 12.199 kroner om måneden i fastprisabonnement. 
  • Nio ET5 koster 8.499 kroner om måneden i fastpris. 

Startpriserne i det fleksible abonnement starter noget højere - og vi har endnu ikke set beregninger på længere end de første 12 måneder - lyder priserne:

  • Nio ET7 starter ved 14.879 kroner/måneden.
  • Nio EL7 begynder i 15.499 kroner/måneden.
  • Nio ET5 koster 10.499 kroner/måneden. 
ANNONCE

Vi følger op med flere historier om bilmærkets vej til Danmark.

Del

Seneste nyt

Annonce