Gear
NIO ET9 er en luksusbil med next-gen teknologi
900 volt-system sætter ekstra tryk på ladekapaciteten for kommende flagskibsmodel
Når det kommer til elbiler, er batterikapacitet og ladeteknologi en af de absolut største akilleshæle – hvor langt kan jeg køre, og hvor længe skal jeg vente mens jeg lader op? Det kræver en smule planlægning og rutine.
Størstedelen af elbilerne på markedet i dag opererer med 400 volts-platforme, mens enkelte elbiler som Porsche Taycan, Kia EV6, Audi E-Tron GT og Hyundai Ioniq kan prale af væsentligt hurtigere ladetider, med deres 800 volt-systemer, der tillader opladningshastigheder med op mod 300 kW.
NIO ET9
Men i fremtiden kommer det til at gå langt hurtigere, og en af boldene i den gade blev serveret af kinesiske NIO, der på deres årlige "Nio Day", fremviste deres nye luksus-sedan, NIO ET9, der skal være bannerfører for en helt ny ladeplatform.
ET9 stikker nemlig afsted med en ny 900 volt-platform, som ifølge producenten er i stand til at håndtere lynladning med op til 600 kW, noget der skulle gøre det muligt at trække strøm nok til 255 kilometers rækkevidde på blot 5 minutter, for den nye bil. Så snakker vi!
Med den slags ladetider, er det måske ikke nødvendigt med helt så mange Battery Swap-stationer rundt omkring, som jo ellers er en feature og et økosystem, som NIO har fremført med stor opmærksomhed til følge.
NIO ET9 kabine
NIO ET9 er i øvrigt en fuldstørrelse luksussedan, der med en dimensionerne 5,3 meter i længden, og 2 meter i bredden, vel egentlig er sat i verden for at tage konkurrence op mod europæiske luksusslæder som BMW 7-serien og Mercedes S-klasse.
Der er ingen konkrete info på priser eller lanceringstidspunkt for ET9, men i første omgang er bilen åben for forudbestilling i Kina, hvor forventet levering ifølge NIO er planlagt til første kvartal 2025.