NIO ET5 rammer en lavere pris end forventet
Den elektriske sportssedan er klar til Danmark
Da NIO tilbage i efteråret 2022 udrullede deres store strategi for det europæiske marked, var det med store forhåbninger om at fremtiden var leasing og abonnementer - det skulle kun være muligt at abonnere på en af de techtunge og flotte elbiler, som kaster sig i konkurrence med mere etablerede mærker som Mercedes og BMW.
Den idé blev ikke alt for velmodtaget i store dele af Europa, og derfor slog NIO automatpiloten fra og ændrede planerne, så fremtidens NIO bilister i Danmark, rent faktisk har mulighed for at købe og eje en af elbilerne.
Efter den indledende lancering af NIO ET7, er det nu den mellemstore sportssedan NIO ET5 der står for tur, og priserne de starter i 408.000 kroner - med batteriet som en abonnementstjeneste på 1.299 - BaaS (Battery as a Service).
Nio selv fortæller, at de har valgt at tilbyde kunderne selv at vælge om de ønsker at købe deres eget batteri, eller simpelthen at leje det af producenten. Lejer man sit batteri er der mulighed for opgradering i takt med forbedrede batteriteknologier, der forventes at dukke op i de kommende år - og så er det også en nødvendighed, hvis man ønsker at benytte NIOs meget omtalte Battery Swap-system, hvoraf det er muligt at udskifte bilens batteri, hvis du skal ud på en længere køretur.
Desværre er der et par udfordringer med måden som det danske system for afgifter er sammensat, og det betyder at man på nuværende tidspunkt ikke har mulighed for at skifte ud til et batteri med en større eller mindre kapacitet, da det ville ændre grundlagene for bilens afgiftsberegning.
NIO ET5 er har et lækkert design. Det har genkendelige træk, der sagtens kan lede tankerne hen på luksus-sedaner, men den er også tilpas genkendelig og unik i sin fremtræden.
Hvis du skal spotte en NIO i mørke, skal du blot kigge efter lygterne der er sammensat i et -- mønster, double-dash kalder de det.
Hvis du spørger mig, er ET5 et virkeligt vellykket design, og det sporty look understøttes af den veludstyrede kabine - og bilens køreegenskaber, der med firehjulstræk serverer op til 490 hestekræfter, et trækmoment på 700 NM og en 0-100 acceleration på 4 sekunder. Samtidig tillader 75 kWh batteriet en WLTP-rækkevidde på 456 kilometer, mens det større 100 kWh batteri giver en forventet WLTP-rækkevidde på 570 kilometer.
Du har måske bemærket, at NIO ET5 har en række "finner" eller "horn", på taget lige ved forruden - det vækker en del opsigt ved nærmere inspektion, men er altså ikke til stede, blot for at skabe opmærksomhed. Finnerne er er placeret som der er, for at huse flere af bilens i alt 33 forskellige sensor-enheder.
NIO ET5, har ligesom de øvrigt lancerede NIO-modeller i Europa et omfattende sensor-system, som har fået navnet 'Nio Aquila Super Sensing', og foruden kameraer er det også sammensat af LiDAR-sensorer, 5 mm bølgeradar, ultrasoniske sensorer og nærhedsfølere, der til sammen giver bilen et højt niveau af sikkerhed, men også er nervesystemet i bilens evner til førerløs kørsel - NIO ET5 kan ligesom andre elbiler i Danmark ikke få lov til at køre komplet på automatpilot, på grund af lovgivningsmæssige udfordringer, men hardwaren er på plads til det.
Den nye elbil leveres med et imponerende infotainmentsystem - og cockpit, der har fået navnet PanoCinema. Det består af en 12,8" centerskærm og et 10,2" stort instrumentpanel, der underbygges af Dolby Atmos lyd fra et 7.1.4 surroundsystem og ambient belysning i multifarver.
Bilens system er et specialbygget system der hedder NIO OS, og det kommer med den integrerede virtuelle assistent Nomi, der kan slåes til og fra efter behov.
Model | Batterikapacitet | Pris inkl Batteri | Pris med BaaS |
---|---|---|---|
NIO ET 5 | 75 kWh | 501.000 kr. | 408.000 kr. |
NIO ET 5 | 100 kWh | 621.000 kr. | 453.000 kr. |
"Vi har store forventninger til NIO ET5 og vi har virkelig glædet os til at kunne præsentere denne elektriske sedan. Det er en bil, der kommer i en naturlig forlængelse af vores store flagskibs sedan ET7 og SUV EL7, og som er kompromisløs med NIO's premium egenskaber. Jeg har set frem til, at danskerne kan opleve bilens egenskaber, der reflekterer både superbil og sporty æstetisk design, samtidig med, at den har NIO's højteknologiske og intelligente elbils DNA." Udtaler Marius Haylor, General manager for NIO Danmark.
Vi forventer at følge op med et mere dybdegående skriv om bilen, når vi har haft mulighed for at teste den mere indgående.
Nio on Tour: Her kan du opleve NIO rundt omkring i landet
- Aalborg - 18-20. april 2023
- Kolding - 2-4. maj 2023
- Aarhus - 11-14. maj 2023
- Silkeborg - 16-18. maj 2023
- Herning - 23-25. maj 2023
- Vejle - 30.06-1. juni 2023
- Odense - 6-8. juni 2023
- Svendborg - 20-22. juni 2023
- Ishøj - 27-27. juni 2023
Læs mere om touren og book en prøvekørsel på NIO her.
Specifikationsliste for NIO ET5:
Ydre design:
Organiske linjer og superbil-DNA-konceptet "Design for Autonomous Driving".
Højtydende autonome køresensorer integreret i de rene og progressive linjer.
Muskuløse træk inspireret af NIOs EP9-superbil og strømlinet taglinje.
Interiør:
Sofistikeret interiør med varmt touch og bæredygtigt stof Clean+ lavet af genanvendte PET-flasker.
Smarte usynlige ventilationsåbninger holder instrumentpanelet pænt og overskueligt.
Soft-close døre med rammeløse vinduer, glatte dørhåndtag og UWB digital nøgle og smart nøgle.
PanoCinema:
Panoramisk og fordybende digitalt cockpit med 12,8-tommer AMOLED-centerskærm og 10,2-tommer HDR-instrumentpanel.
256-farver ambient belysning og Dolby Atmos 7.1.4 surround sound-system.
Ydelse:
Acceleration fra 0 til 100 km/t på blot 4 sekunder.
4-stemplet fixed kalibre med aluminiumsstøbning giver bremselængde fra 100 km/t til fuldstændigt stop på kun 33,8 meter.
Luftmodstandskoefficient på 0,24.
WLTP-rækkevidde på op til 456 km med 75 kWh standard batteri og op til 590 km med 100 kWh Long Range batteri.
Sikkerhed:
Femstjernet Euro NCAP.
Højstyrke stål-aluminium hybridt karosseri med torsionsstivhed på op til 34.000 Nm/deg.
Tyngdepunkt på 482,6 mm og bred sporvidde på 1.685 mm.
Rollover-resistance rating på 1,7 over NHTSA's femstjernede kriterier.