Gaming
Ninja fik svimlende 6 millioner kroner for at spille Apex Legends!
Der er streamere på Twitch og så er der Ninja…
Først og fremmest er det vigtigt at slå fast, at mange andre streamere også blev betalt for at promovere lanceringen af EAs nyeste skud på stammen Apex Legends…
De er dog ikke betalt nær så meget, som den famøse Ninja.
Hvorfor EA ønsker at smide så mange penge efter nogle gutter, der streamer, bør udforskes nærmere.
At bruge denne strategi, når man skal lancere et spil, giver uden tvivl mange øjne på dit produkt, men fører det også en solid brugerbase?
Kan det betale sig at smide så mange penge i nakken efter streamere?
Apex Legends er et free-to-play battle royale spil, der leverer en spektakulær oplevelse og står på sine egne ben ved siden af Fortnite og PUBG.
Tager man i betragtning at holdet bag Apex Legends har lavet en godt spil og brugte mange ressourcer på at markedsføre spillet alle de rigtige steder, kan man undres om beslutningen at smide hobevis af penge til streamerne var godt givet ud.
Med ovenstående i tankerne kan man kun stå tilbage og være imponeret af Epic Games og hvordan de formåede at rystede den etablerede spilindustri med deres free-to-play battle royal mastodont, Fortnite.
… Men kan spilproducenterne ikke bare vende tilbage til at lave gode spil, der hverken indeholder mikrotransaktioner eller en battle royale-funktionalitet (I'm see what you did to Call of Duty)?
Tyler "Ninja" Blevins og et par andre streamere blev i februar betalt for at promovere og spille Apex Legends i et par timer ved spillets lancering, hvilket skabte opmærksomhed og drev 10 millioner brugere til at signe up i løbet af de første tre dage af spillets levetid.
Great succes!
Den 5 februar tweetede Ninja om spillet og streamede derefter for hans 13 millioner følgere på Twitch.
Intet andet og blev på den måde $1 million dollars (= 6,6 millioner kroner) rigere.
Lønsedlen er ifølge Reuters mere end det dobbelte af Ninja månedlige indtægt.
EA hev med denne markedsføringsstrategi fat i et bredt udsnit af streamere fra battle royale-genren og fik således en fod ind til streamere og seere af Fortnite, Call of Duty og PUBG-kanaler på platformen Twitch.
Strategien er en kæmpe markering i spilindustrien og omtales som den største markedsføringsindsats på tværs af esportsgenren af Kevin Knocke, der er VP i esportsinfrakstrukturfirmaet ReKTGlobal.
En af producerne bag spillet, Drew McCoy, udtalte at EA ønskede at skabe en dag, hvor det ville være umuligt for folk, der interesserede sig for gaming at undgå at høre om Apex Legends. De ville have at det skulle føles som en verdensomspændende event… med retning mod EAs bankbog.
Aktionærene belønner EA
Aftalen med Ninja giver håb for de mange teenagere, der sidder på deres værelser og ivrigt streamer løs til deres ti-til-hundredevis af deres følgere i håbet om, at de en dag bryder igennem. Pengene er hvertfald store, hvis man gør.
Foruden de mange håbefulde teenagere, så står der også en masse aktionærer og direktører i EA og klapper ivrigt i hænderne.
EAs aktiepris steg nemlig med 16% i de tre dage, som fulgte lanceringen af spillet – en stigning der svarer til $4 milliarder ekstra på regnskabet.
En måned efter lanceringen har Apex Legends nu 50 millioner aktive brugere og har langt til konkurrenten Fortnite, der har 200 millioner brugere.
Og selv med en fjerdedel af Fortnites brugerbase kan holdet bag Apex Legends tjene et svimlende beløb på deres brugerbase.
Spillet kan nemlig downloades og spilles gratis på de mest gængse platforme, men for et lille beløb kan brugerne købe forskellige skins og upgrades til de forskellige figurere i spillet.
Hvis hver bruger køber den billigeste Apex Coin-pakke, vil EA tjene 500 millioner dollars!
Men kunne de have skaffet de spiller uden den hårde indsats fra den udvalgte grupper af streamere og deres tweets?
I sidste ende står man tilbage med spørgsmålet om der overhovedet var behov for at bruge så store beløb for at få streamerne til at skubbe produktet?