Gear
Musk sælger X for 312 milliarder kroner
Han har solgt det sociale medie X (ja, det der tidligere hed Twitter) til… sit eget startup.
Elon Musk har gjort det igen. Ikke landet en raket på Månen. Ikke opfundet en selvkørende cykel.
Nej, han har solgt det sociale medie X (ja, det der tidligere hed Twitter) til… sit eget startup. For 45 milliarder dollars (312 milliarder kroner).
Til sig selv. Fra sig selv. For sig selv.
Så hvis du føler, at verden efterhånden ligner en Silicon Valley-parodi skrevet af Black Mirror, så er du ikke alene.
Hvad foregår der?
Musk har altså solgt X til sit andet techbarn, xAI, en AI-startup, han selv ejer.
Og han gjorde det ikke bare for sjov, men for at “kombinere data, modeller, computerkraft og talent”.
Eller som vi andre ville sige: for at gøre X til endnu en AI-drevet hallucinationsmaskine.
Ifølge Musk selv har hele molevitten nu en samlet værdi på 80 milliarder dollars. Det svarer cirka til to gange Danmarks BNP. Okay, ikke helt, men næsten.
Fra blå tjekmærker til white nationalism
Lad os ikke glemme, hvordan det gik, da Musk overtog Twitter tilbage i 2022.
Han fyrede 80 % af medarbejderne, smed verificeringssystemet i skraldespanden og inviterede diverse hadefulde kontoer tilbage på platformen, som om det var et reunion party for internettets mørkeste afkroge.
Resultatet var at brugerne stak af, annoncørerne trak stikket, og Twitter blev til X, og X blev… mærkeligt.
xAI + X = ?
Musk lover nu, at fusionen mellem xAI og X vil give os “smartere og mere meningsfulde oplevelser”.
Og vi siger: lad os nu lige se, om det betyder bedre algoritmer eller bare flere konspirationsteorier præsenteret af en sarkastisk chatbot ved navn Grok.
xAI’s Grok er allerede integreret i X, hvilket vil sige, at platformen nu er befolket af både sure boomer-brugere og en AI, der forsøger at være sjov.