Mud [Anmeldelse]

Der er masser af mudder og Matthew McConaughey, i Jeff Nichols spændende sydstats drama.

Scanbox - Mud [Anmeldelse] Scanbox
De to 14-årige drenge Ellis (Tye Sheridan) og Neckbone (Jacob Lofland) bor i den lille by De Witt, i sydstaten Arkansas. En dag mens de er ved at undersøge en båd, en orkan har efterladt i toppen af et træ på en lille ø, møder de den mystiske Mud (Matthew McConaughey), der er på flugt fra loven. Han beder drengene om lidt hjælp i form af mad og senere den nat sejler Ellis atter ud til øen med noget dåsemad til Mud. Han fortæller Ellis, at han har slået en mand ihjel og nu venter på sin kæreste Juniper (Reese Witherspoon), så de sammen kan flygte til Mexico. Ellis er en håbløs romantiker og identificerer sig med Mud, da han selv er forelsket i en pige som han ikke kan få ved navn May Pearl (Bonnie Sturdivant). De to knytter derfor et bånd og over de næste uger hjælper Ellis med at skaffe ting til Mud, så han kan få båden i træet klar til, når han og Juniper genforenes og de kan sejle ud i solnedgangen sammen.
Scanbox - Mud [Anmeldelse] Scanbox
Men alting er muligvis ikke helt så rosenrødt som Mud har fortalt det og som Ellis gerne ville have det var, for Carver, (Paul Sparks) broderen til den mand Mud slog ihjel, er sammen med 6-7 andre mænd, på jagt efter Mud. Situationen bliver ikke nemmere af, at Juniper er i byen og at hun trues af Carver, for at logge Mud frem i lyset. Ellis og Neckbone må derfor agerer som budbringere mellem Mud og Juniper, indtil båden er klar til afgang.
Scanbox - Mud [Anmeldelse] Scanbox
Mud er et velfortalt, stemningsfyldt og lavmælt sydstats drama. Matthew McConaughey brillerer som den karismatiske Mud og de to drenge Tye Sheridan og Jacob Lofland er ligeledes imponerende stærke i deres præstationer. Instruktøren og manuskriptforfatteren Jeff Nichols har tænkt filmen, som en moderne udgave af Mark Twains; Tom Sawyer & Huckleberry Finn, så har man læst den historie, vil man kunne finde små referencer til Twains klassiker i Mud.
Scanbox - Mud [Anmeldelse] Scanbox
Filmen mangler dog lige det sidste for, at den virkelig bliver spændende og griber sit publikum, så Mark Twain’ske højder når den altså ikke, men er du i humør til at se en velspillende, svedende og beskidt McConaughey i bar overkrop (selvfølgelig), så er Mud lige en film for dig. Der kunne nemlig godt være en Oscar nominering i sigte for den kære McConaughey, der snart også vil være at opleve i Dallas Buyers Club, hvor han har tabt sig 17 kg, for at spille en AIDS patient.
Drengerøvsfaktor: 50%

Original titel: Mud
USA, 2012