Connery

Motorsportens historie #2

Om perioden 1900-1920

Motorsportens historie #2
I forrige afsnit gik vi tæt motorsportens oprindelse og samt nogle af de allerførste ikoner indenfor samme. I dette afsnit skal det handle om udviklingen fra år 1900 til 1920.

De første racerløb, Gorden Bennett løbene, var en kamp landene imellem. Alt på bilen, selv hjulene og dækkene, skulle være fremstillet i det land, den enkelte bil repræsenterede.

Hvert land stillede med teams på op til 3 racerbiler, som var blevet udvalgt specielt af landets klubber. Det land der vandt i løbet, skulle være vært for næste løb i serien. Den første vinder af serien, blev en fransk bil, og af samme grund agerede Franking værter for det kommende og andet løb i historien.

De første løb i denne serie blev afviklet ved, at bilerne kørte fra by til by, men allerede i 1903 begyndte man at køre de første lukkede baner, hvoraf den første blev bygget i Irland.
ANNONCE
Motorsportens historie #2
William Kissen Vanderbilt er manden der har lagt navn til Vanderbilt cup. Han var en meget velhavende sportsmand, med stor forkærlighed for motorsport. I 1904 fik han fremstillet et prangende trofæ i håb om at amerikanske fabrikanter ville få næse for motorsport, og dermed gøre sporten mere kompetitiv og interkontinental.

Løbene skulle hurtigt vise sig at overgå de flestes forventninger og satte skub i helt nye bilkonstruktioner.
ANNONCE
Motorsportens historie #2
I 1907 opstod det første grand prix, som gik på tværs af jordkloden. Det første af slagsen var Peking - Paris-løbet. I 1908 kom også New York - Paris-løbet til.

I løbene deltog mellem 5 og 6 biler hvert år og det var ikke små forhindringer der var på turene. Se fx billedet, hvor en bil fra Rochester Auto Club er kørt fast i sneen og må skovles fri.

Disse løb var store udeholdenhedsprøver både for bilerne og kørerne, da der oftest kørtes steder, som ikke var bilvenlige. I løbene blev det bevist hvor langt den teknologiske udvikling omkring biler var nået i løbet af meget få år udelukkende på grund af de mange konkurrencer, som resulterede i en konstant udvikling af nye og bedre biler. De vindende biler blev meget populære og folk stod i kø for at få en bil magen til. En af bilerne var Itala, som desværre ikke kunne levere et produkt der levede op til det gode ry.

Løbene blev startet for at vise, at hvis bare man havde en bil, så kunne man gøre hvad som helst og rejse hvorhen i verden man ville.
ANNONCE
Motorsportens historie #2
Den største udfordring på turen var ikke den dybe sne, men mudder, som hyppigt befandt sig i Asien, og man var her nødsaget til at trække bilen fri med heste, som man også kan se på billedet til venstre.

I løbet var ingen regler, den første der nåede Paris ville vinde. Deltagerne lavede dog en gentlemand aftale om at hjælpe hinanden hvis der opstod store problemer og køre fair. Halvdelen af ruten havde ikke veje, og der var derfor ingen vejkort så kørerne måtte navigere ved hjælp af kompas. Der var ingen hjælp at hente undervejs, hvis bilen fx gik i stykker måtte køreren selv i gang med at reperere den.

Prince Borghese deltog i det første løb fra Peking til Paris og han gennemførte på 60 dage. Han var endda så sikker på sin sejr, at han under løbet kørte 1000 miles til Skt. Petersborg for at fejre det med en stor gallamiddag, hvorefter han kørte tilbage igen og fortsatte mod Paris.
ANNONCE
Motorsportens historie #2
Gordon Bennett serien, som tidligere omtalt, blev afløst af en lang række Grandprix'er. Et af dem var det franske Grandprix, som startede i 1906. Dette Grandprix blev set som det vigtigste motorløb i verden. Grandprix'et i Frankrig blev dog taget af programmet fra 1908-1912, da Frankrig i 1908 tabte til de tyske Mercedes og Benz biler. Da Grandprixet genopstod i 1912 vandt franskmændene med Peugeot. Ligeledes gentog de successen i 1913 også med Peugeot, men i 1914 gav tyskerne franskmændene baghjul og indtog 1.,2. og 3. pladsen med deres Mercedeser.
ANNONCE
Del

Seneste nyt