Mobilselskab kortlægger danskernes bevægelsesmønstre via dataforbrug
"Oplagt at undersøge, om danskerne følger statsministerens ønske om at droppe sommerhusturen i påsken." lyder det fra 3
Mobilselskabet 3 har udsendt en række grafikker, der kortælgger danskernes bevægelsesmønstre under corona-krisen.
Teleselskabet kan konkludere, at folk blandt deres 1.4 millioner kunder (3 og Oister), bevæger sig mindre, end før krisen.
Analysen viser, at andelen, som rejser mere end 10 km hver dag, er faldet med 10 procent (fra 35 til 25 procent). I Københavnsområdet holder knap halvdelen af kunderne sig inden for en radius af 2 km fra deres hjem, hvilket er dobbelt så mange som i tiden før coronakrisen.
”Med vores mobilitetsanalyser kan vi kortlægge bevægelsesmønstre ret præcist i et område. Det har tidligere vist sig meget nyttigt – fx da Femern A/S skulle forsøge at beregne, hvor mange rejsende der kan forventes at benytte Femern-tunnelen. Dertil har vi leveret data på rejsemønstre over Storebælt i udvalgte perioder. I landets nuværende situation kan det også være relevant at kigge nærmere på mobilitetsanalyser. Det kunne fx være oplagt at undersøge, om danskerne følger statsministerens ønske om at droppe sommerhusturen i påsken. Vi er derfor nu i dialog med myndighederne om, hvordan de kan bruge vores data,” siger Jesper Larsen Wagner, der er Vice President for Business Development & Operations hos teleselskabet 3.
Baseret på anonymiseret data
3 understreger, at deres analyseprojekt ikke udleverer data om enkeltpersoner, og at metoden er baseret på anonymiseret aggregeret netværksdata, som fortæller noget om en samlet gruppes bevægelsesmønstre – hvor mange, der bevæger sig fra A til B på et givent tidspunkt. Dermed indeholder dataet ingen oplysninger, som hverken direkte eller indirekte kan identificere et konkret individ og dennes aktiviteter.