Motor
Milliardær køber 12-millioners Koenigsegg – nu skal superbilen til Langeland
Det er dog tvivlsomt, om den kommer ud og køre på de danske veje.
Nogle folk køber en ødegård. Andre smider 12 millioner kroner efter en hyperbil.
Den danske milliardær Jørgen Hansen har valgt det sidste – og snart får Langeland sin helt egen Koenigsegg Gemera.
Fra tre til otte cylindre
Da Koenigsegg først annoncerede Gemera, skulle den have haft verdens vildeste tre-cylindrede motor.
Men i stedet har den svenske superbilsproducent valgt at gå all in og give bilen en 8-cylindret motor, der sammen med et hybridsystem pumper 2.300 hestekræfter ud i det fri.
Det skriver Fyns Amts Avis
Det er én af disse 300 vanvittige biler, som nu er blevet købt af Jørgen Hansen – samme mand, der i 2020 gav 20 millioner kroner for en herregård på Langeland.
Og nu smider han næsten det samme på bordet for en bil.
Læs også:
En utilfreds svensker
Om den ekstreme Koenigsegg Gemera faktisk får lov at rulle på danske veje, er dog tvivlsomt.
Der er ingen meldinger om nummerplader, og meget tyder på, at bilen snarere skal fungere som en seværdighed end som en dagligdags køremaskine.
Men selv hvis den ender som en udstillingsgenstand, vil den uden tvivl trække opmærksomhed.
En hyperbil med fire sæder, 2.300 heste og nok carbon til at gøre en Formel 1-bil jaloux – det er ikke noget, man ser hver dag.
Mens Jørgen Hansen kan glæde sig til at få sin V8-drevne monsterbil, er der andre, der føler sig taget ved næsen.
En svensk kunde havde bestilt den oprindelige tre-cylindrede version af Gemera – men da Koenigsegg droppede den motor, blev han i stedet tilbudt en opgradering til V8’eren. Prisen? En beskeden sum af 32 millioner danske kroner.
Den svenske køber var dog ikke ligefrem tilfreds med det tilbud.
Han kræver nu en erstatning på samme beløb, som han oprindeligt skulle have betalt for den skrottede version.
Flere Gemeraer til Danmark?
Koenigsegg planlægger at bygge 300 eksemplarer af Gemera over de næste tre år.
Om Jørgen Hansens bil bliver den eneste på dansk jord, er uvist – men med så mange fartglade rigmænd i landet er det ikke umuligt, at flere vil følge trop.
Indtil da kan Langeland bryste sig af at have Danmarks måske vildeste bil.
Om den nogensinde kommer ud at køre? Det er en helt anden sag.
Læs også: