Microsoft køber Activision Blizzard
Call of Duty og World of Warcraft skal gøre Xbox til en af verdens absolut største spiludgivere
På nuværende tidspunkt, er alle i verden efterhånden klar over at gaming-industrien er big business - og for at sætte en stor fed streg under det, har Microsoft annonceret deres opkøb af Activision Blizzard - en handel der overskygger sidste uges annoncering fra GTA-udgiveren Take-Two der køber Zynga for 83 milliarder kroner.
Microsofts opkøb af Activision Blizzard lander nemlig en pris på 450 milliarder kroner ($68,7 mia.).
Opkøbet lander et pænt sted for Microsoft og Xbox, efter det seneste år, der har budt på dårlige nyheder omkring Activision Blizzards virksomhedskultur - og mens Xbox snart kan kalde sig verdens tredje største spiludgiver efter Tencent Games og PlayStation, ser det ud til at Xbox' direktør Phil Spencer overtager direktørstolen fra Activision Blizzards omdiskuterede Bobby Kotick.
I et blogindlæg i forbindelse med annonceringen, understreger Phil Spencer pointen: "Indtil handlen lukker vil Activision Blizzard og Microsoft Gaming operere uafhængigt. Når handlen er gennemført, vil Activision Blizzard referere til mig som CEO."
En række af verdens største spilfranchises
Når Microsofts opkøb er gennemført, vil de stå ekstremt stærkt på gamingmarkedet. Foruden egne Xbox studier og deres tidligere opkøb af Bethesda, vil Microsoft have kontrol med spilfranchises som Call of Duty, Warcraft, Candy Crush, Diablo, Crash Bandicoot, StarCraft, Tony Hawk, Guitar Hero, Hearthstone og Overwatch.
Kommer til Xbox Game Pass
Umiddelbart efter opkøbet, vil Microsoft tilføje så mange som muligt af Activision Blizzards til deres spilleabonnementsplan Game Pass, som på nuværende tidspunkt har 25 millioner abonnerende medlemmer.