Motor

Mercedes præsenterer ny F1-racer til 2025: W16 er klar til kamp om sejre

Heftig makeover.

Mercedes præsenterer ny F1-racer til 2025: W16 er klar til kamp om sejre
Foto: Mercedes
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 27. februar 2025

Mercedes har nu officielt løftet sløret for deres nye Formel 1-racer til sæsonen 2025, den længe ventede W16. Bilen skal køres af George Russell og det unge talent Andrea Kimi Antonelli, og den er blevet præsenteret med en række “betydelige ændringer” i forhold til forgængeren fra 2024. Mercedes håber på at kæmpe mere konsekvent om sejre i den kommende sæson, og med den nye W16 er forventningerne tårnhøje.

Forbedringer og nyt design

W16’eren markerer det sidste skud på stammen, inden Formel 1-reglementet igen ændres i 2026, og Mercedes har arbejdet intenst på at finjustere bilen. Teknisk direktør James Allison har forklaret, at fokus har været på at fjerne problemerne fra sidste års model, W15, som især havde udfordringer i langsomme sving og med inkonsekvent dæktemperatur.

For at imødekomme disse udfordringer har Mercedes gennemført ændringer i næsten alle aerodynamiske overflader og introduceret en ny frontaffjedring, der skal sikre bedre håndtering og stabilitet på banen.

  • “Vores primære fokus har været at fjerne den lille modvillighed, som W15 havde ved indstyring i langsomme sving. Samtidig har vi arbejdet på at skabe bedre balance i dækkenes temperatur, så bilen ikke opfører sig uforudsigeligt fra session til session,” forklarer James Allison.

Håb om flere sejre

Sidste sæson sluttede Mercedes på en fjerdeplads i konstruktørmesterskabet med fire sejre ud af 24 løb. Toto Wolff, teamchef hos Mercedes, håber dog, at W16 kan bringe teamet tilbage til toppen:

  • “Alle i teamet, både i Brackley og Brixworth, har arbejdet hårdt hen over vinteren. Sidste sæson var ekstremt konkurrencedygtig, og selvom vi fik nogle sejre, vil vi nu kæmpe for dem mere konsekvent. Vi har gjort fremskridt i forberedelserne, men vi ved først, hvor vi står, når vi kommer til den første løbsweekend i Australien,” udtaler Toto Wolff.

Test i Bahrain og fokus på fremtiden

Mercedes har planlagt den første shakedown af W16 i Sakhir, Bahrain, hvor de vil gennemføre en filmdag og køre op til 200 km. Dette bliver første gang, bilen ruller på banen, og teamet vil bruge muligheden til at samle vigtige data, inden den officielle præ-sæson test begynder samme sted.

Efter den indledende test vil Mercedes fokusere på videreudviklingen af W16, men med et øje på fremtiden. Teamet har nemlig allerede rettet blikket mod det nye reglement i 2026, og udviklingen af næste generations motorer er allerede godt i gang i Brixworth.

  • “Denne sæson bliver en slags ‘finjustering’ af vores nuværende koncept, mens vi allerede har gang i udviklingen til 2026. Vi ved, at det bliver svært at finde store tidsgevinster, da vi er i fjerde år med det nuværende chassiskoncept, men vi arbejder hårdt på at optimere alle detaljer,” forklarer James Allison.

Nye kræfter bag rattet

En af de mest spændende nyheder hos Mercedes i år er debutanten Andrea Kimi Antonelli, som skal køre ved siden af George Russell. Antonelli er et af de mest lovende talenter i motorsport og har imponeret i de lavere klasser med sin fart og konsistens. Han står nu over for sin første sæson i Formel 1 og får med W16 en stærk mulighed for at vise sit potentiale.

Klar til en ny sæson

Første gang vi for alvor får at se, hvad W16 kan præstere, bliver under åbningsløbet i Australien den 16. marts. Forventningerne er høje, og fans verden over er spændte på, om Mercedes kan genfinde deres dominans i sporten.

W16’eren har allerede skabt hype med sit nye design, der blev vist frem under præsentationen. Nu venter vi blot på at se, om præstationerne på banen kan leve op til det aggressive og moderne udseende.

Bliver 2025 året, hvor Mercedes vender tilbage til toppen? Det finder vi snart ud af, når motorerne starter, og kampen om verdensmesterskabet går i gang.