McLaren har fundet en alvorlig fejl på deres 765LT fra 2021, der nu fører til en tilbagekaldelse. Problemet ligger i bagruden, som kan risikere at løsne sig under kørsel og blive til en farlig genstand på vejen.
Fejlen påvirker 163 biler, alle hardtop-modeller fra samme årgang. Ruden, lavet af polykarbonat, er limet fast med en speciel klæbning. Men limen kan svigte, især ved høj fart eller under forhold, som ofte opstår på racerbaner. Ifølge dokumenter fra den amerikanske trafikstyrelse NHTSA har flere ejere rapporteret om en bankende lyd fra bagruden, som viste sig at skyldes delvis eller fuldstændig frigørelse fra rammen.
Høj fart og vinduer nede
Selvom McLaren ikke har kunnet genskabe fejlen i almindelige tests, viser “anekdotisk evidens”, at kombinationen af høj hastighed og åbne sidevinduer kan skabe en luftstrøm, der presser bagruden ud af dens position. Særligt på racerbaner, hvor regler ofte kræver åbne sidevinduer af sikkerhedshensyn, har problemet vist sig.
Som en midlertidig løsning råder McLaren ejere til ikke at køre over 96 mph (155 km/t) med vinduerne åbne. For dem, der ikke vil undvære en track day, tilbyder værksteder at påføre ekstra klæbemiddel som en kortsigtet løsning. På sigt planlægger McLaren at installere fysiske fastgørelser på bagruden, så problemet løses permanent.
Det er ikke første gang, luksusbiler oplever denne type fejl. Tidligere på året måtte Porsche tilbagekalde over 8.000 biler, da både for- og bagruder i visse modeller kunne løsne sig. Fejl som disse viser, at selv i high-end biler kan små tekniske detaljer have store konsekvenser.
For 765LT-ejerne betyder det, at en tur på banen skal planlægges lidt ekstra nøje, indtil McLaren har udbedret problemet.