Motor

Mazdas nye logo lækket – er det en forbedring eller en fejltagelse?

Mazda har dog ikke valgt at skrotte sit gamle logo.

Mazdas nye logo lækket – er det en forbedring eller en fejltagelse?
Foto: Mazda
Kathrine Frich
Af Kathrine Frich 29. januar 2025

Mazda er kendt for at balancere tradition og innovation, men nu har den japanske bilproducent taget et skridt, der kan få både entusiaster og skeptikere op af stolene.

Et nyt logo er blevet lækket, og mens nogle ser det som en naturlig udvikling, mener andre, at Mazda blot hopper med på en kortvarig trend.

Det skriver Motor

Modernisering af en klassiker

Siden 1997 har Mazdas nuværende logo prydet deres modeller – et stiliseret “M” indrammet i et ovalt design.

Men med digitaliseringen og en stigende tendens til at lyse logoer op på biler, har Mazda valgt at flade designet ud og gøre det mere minimalistisk.

Den store forskel? Det nye logo er mere todimensionelt, skarpt i linjerne og – måske vigtigst af alt – optimeret til at kunne blive belyst på de elektriske modeller.

To logoer? Mazda tager en ny strategi

I modsætning til mange andre bilproducenter, der helt skrotter deres gamle logoer, har Mazda valgt en anden tilgang. Ifølge japanske kilder vil mærket beholde to versioner af sit logo:

  • Den klassiske version med krom-look vil fortsat blive brugt på benzin- og dieselbiler.
  • Det nye flade logo vil blive belyst og bruges på elbiler og plug-in-hybrider.

Denne strategi lader til at være en del af en bredere differentiering mellem Mazdas elektrificerede fremtid og deres stadig eksisterende forbrændingsmotorer.

Mazda6e afslører fremtiden

Det første eksempel på det nye design kan allerede ses på den kinesiske version af den elektriske Mazda6e. Her er logoet ikke blot ændret – det lyser op.

I en verden, hvor belysning er blevet den nye “krom”, virker det som et logisk træk, især når mærker som Volkswagen, BMW og Nissan allerede har gjort det samme.

Mazda står dog over for en udfordring: Mens teknologiske forbedringer er velkomne, kan en for radikal ændring af det visuelle udtryk risikere at skabe splittelse blandt de mest trofaste fans.

Mazda forsøger at bevæge sig ind i den elektriske æra med en blanding af innovation og respekt for sin arv.

Men spørgsmålet er, om en lysende logoændring er nok til at gøre Mazda til en reel spiller på elbilmarkedet – eller om de skal tage endnu større skridt for at tilpasse sig en industri i hastig forandring.