Gear

Mazda afslører ny 3: Men.. Hvad synes du?

Mazda afslører ny 3: Men.. Hvad synes du?
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 29. november 2018
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede
Galleri billede Galleri billede Galleri billede

Jeg holder krampagtigt fast i et håb om, at Mazda – hver gang de står for at skulle afsløre noget nyt – har en ordentlig overraskelse i ærmet (Eller afgangsrøret).

Det er sådan noget man går og bærer på, fordi man har et særligt forhold til sin første bil – min var en Mazda 323F 1.8 GT, en gammel sag fra '91, og den var også gammel da jeg fik mit kørekort for 12 år siden. Men den var sjov – og anderledes. 

 

Sjov og anderledes, er ikke umiddelbart ord, jeg har lyst til at klæbe på den nye Mazda 3, som virksomheden netop har præsenteret.

Da Mazda tilbage i 2013 introducerede deres KODO-designlinje, var den lækker og forfriskende – og var med til at give et løft til bilmærket. 

Men når de 5 år siden, præsenterer en ny bil, med et let modificeret design i samme træk – er det ikke helt så appellerende længere.

Nærmere lidt for konservativt, lidt for sikkert, og helt sikkert for kedeligt. Og sådan går det til, at brandet formår at understrege mange af de fordomme, som de af og til forsøger at kæmpe lidt imod. Mens de andre japanere formår at vende deres brands fra noget lidt for stabilt og kedeligt, til en smule mere sjov i gaden, er der stilstand og ikke meget 'zoom-zoom' i Mazda, og det er en skam – for det er ellers velkørende og lækre biler, der produceres. 

 

Men det er selvfølgelig bare min personlige holdning. Skal du høre lidt mere om den nye bil? 

Her får du et uddrag af Mazdas egne ord: 

Mazda 3
Mazda 3

En helt ny Mazda3 har netop haft verdenspremiere på Los Angeles Auto Show. Dermed er sløret løftet for den første bil i en helt ny generation af biler fra Mazda.

Den nye generation udmærker sig især ved et meget rent design med fokus på japansk æstetik, helt nye tekniske løsninger, et omfattende sikkerhedsudstyr og et generelt meget højt niveau, når det gælder kvalitet og finish, køreegenskaber og komfort.

Den nye Mazda3 introduceres i Danmark i foråret 2019.

 

Designet med japansk æstetik

Med den nye Mazda3 indleder Mazda en ny æra med en videreudvikling af sin designfilosofi ”KODO – Soul of Motion” med større fokus på den japanske enkelhed og æstetik. I stedet for at tilføre nye elementer har Mazdas designere valgt at reducere antallet af linjer og kanter for at skabe en mere harmonisk enhed. Det er i højere grad end før samspillet mellem lys og skygge, der kommer til at definere formen. Med det udgangspunkt har Mazda skabt to karrosserivarianter, en dynamisk 5-dørs hatchback og en elegant 4-dørs sedan med hver deres unikke udtryk.

 

Spændende, ny teknik
Mazda3 er den første bil, der er baseret på en helt ny teknisk basis kaldet ”Skyactiv Vehicle Architecture”. Den er udviklet til at give et perfekt kompromis mellem dynamik og komfort, stor passiv sikkerhed og et meget lavt støjniveau. Motorprogrammet kommer til at består af to forskellige 2.0-liters benzinmotorer, SKYACTIV-G og SKYACTIV-X, samt en 1.8-liters dieselmotor, SKYACTIV-D. SKYACTIV-X er en unik og helt nyudviklet motorkonstruktion med et forbrændingspricip, som Mazda har valgt at kalde SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition).

Med denne motor kombinerer Mazda fordelene ved en benzinmotor og en dieselmotor. Både SKYACTIV-G og SKYACTIV-X udstyres med et nyt M Hybrid system.

Intel Arc Battlemage-serien: Et budgetvenligt grafikkort-valg for gamere?

Læs også: Intel Arc Battlemage-serien: Et budgetvenligt grafikkort-valg for gamere?

Nighthawk M3: Netgear lancerer mobil 5G-router med imponerende ydeevne

Læs også: Nighthawk M3: Netgear lancerer mobil 5G-router med imponerende ydeevne