Motor

Maserati Biturbo Shamal Restomod – 80’er-ikonet får et comeback med kant

Der kommer kun 33 enheder af MA-01 Biturbo Shamal

Maserati Biturbo Shamal Restomod – 80’er-ikonet får et comeback med kant
MA-01 Biturbo Shamal Restomod - Foto: Modena Automobili
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 14. november 2024

Husker du Maserati Biturbo? Den italienske drøm, der skruede op for både stil og motorlyd i 80’erne og blev et symbol på fart og finesse. Nu er tiden kommet til, at den får et comeback – og det sker i bedste restomod-stil takket være Modena Automobili, som har genoplivet den ikoniske Shamal-model. 

Modena Automobili kalder projektet MA-01 Biturbo Shamal Restomod, og her kombineres det klassiske Maserati-design med moderne kræfter og teknologi. 

Det er ren 80’er-nostalgi:  Men med en V6-motor, der får bilen til at rykke som aldrig før.

En Shamal til en ny tid

Lad os starte med lidt historielektion: Maserati Shamal blev lanceret i 1989 som Biturbo-familiens ukronede konge. Skabt af designmesteren Marcello Gandini (ham, der også tegnede Lamborghini Countach), kom Shamal med en vild V8’er og blev hurtigt kendt for sit brede, brutale design. Nu har Modena Automobili taget en bid af den samme magi og tilført den moderne teknologi – men beholdt sjælen.

Screamer vender tilbage: Futuristisk racing med anime-drama og sci-fi action

Læs også: Screamer vender tilbage: Futuristisk racing med anime-drama og sci-fi action

500 hk og italiensk attitude

Modena Automobili har udstyret deres restomod-version med en 3.0-liters Twin Turbo V6, som leverer hele 500 hk og 550 Nm. Det betyder, at den klassiske charme nu ledsages af en acceleration fra 0-100 km/t på kun 5 sekunder og en tophastighed på 290 km/t. 

Motoren er en variant af den, vi finder i Maserati Ghibli S, så du får altså den velkendte italienske “brummen” – bare endnu vildere.

Under hjelmen finder vi en ZF-automatisk 8-trins transmission, som skifter gear på kun 150 millisekunder. Det betyder både fart og en glat køreoplevelse. Brembo-bremser, ventilerede skiver og Pirelli PZero-dæk sørger for, at bilen kan tage skarpe sving og bremse med stil, for det er trods alt en Maserati!

Det ikoniske look: Hvem sagde bred hofte?

Modena Automobili har ikke bare skruet op for teknikken. De har også givet Shamalen et designmæssigt facelift, som respekterer det oprindelige look, men med ekstra kant. Foran finder vi en ny, aggressiv grill og LED-lys i en kulfiberstruktur, der skriger på opmærksomhed. Brede hofter, asymmetriske skærme og store luftindtag gør det klart: Dette er en bil, der er lavet til at blive bemærket.

Bagenden har fået et højt spoilerlook og et diffusordesign med dobbelte udstødningsrør – præcis som en muskelbil fra en bilkenderdrøm.

Indre ro – og et twist af 80’erne

Indenfor har Modena Automobili sørget for, at du stadig får den klassiske Maserati-følelse, men med et moderne touch. Recaro-sæder, der kan tilpasses, et digitalt TFT-display og et klimaanlæg, der spiller sammen med den klassiske ovale Maserati-ur – her er der altså kælet for detaljerne. Det er det bedste fra to verdener: luksus og nostalgi.

Kun 33 styk – prisskiltet? Over en halv million euro

Hvis du overvejer at få fingrene i denne skønhed, skal du have gang i pengepungen. Der kommer kun 33 enheder af MA-01 Biturbo Shamal, og de håndbygges alle i Modena med mulighed for, at køberen selv kan sætte sit præg på detaljerne. Startprisen er sat til €585.000, eksklusiv skat – men hey, så får du også et unikt, nummereret værk, der oser af italiensk lidenskab og ingen kompromiser.

Få det ultimative sim-racing setup med denne vintage Lotus F1-rig

Læs også: Få det ultimative sim-racing setup med denne vintage Lotus F1-rig

Ford Mustang GTD sætter rekord som hurtigste amerikanske bil på Nürburgring

Læs også: Ford Mustang GTD sætter rekord som hurtigste amerikanske bil på Nürburgring