Connery

Mangler du flere timer i døgnet? Omstrukturer timerne i din hverdag!

Få op til 3 timer ekstra i din hverdag!

Har du nogensinde hørt udtrykket 'you have as many hours in a day as Beyonce'?

Pisse irriterende, ikke? Man kommer hurtigt til at føle sig en smule utilstrækkelig, når man ikke selv føler, man har timer nok i sit eget hverdagsliv, og at man så samtidig skal sammenlignes med Beyonce? Det gør bare ikke situationen bedre!

Men heldigvis er der måder, hvorpå du selv kan optimere dine 24 timer, så det føles, som om du får et par timer ekstra hver dag. Vi har her samlet to casestudies fra to personer, der har formået at optimere deres hverdag. 

ANNONCE

1: Stacy

Stacy er først i 40'erne. Hun underviser sine to drenge på 10 og 12 hjemme. Hun arbejder ca. to dage om ugen, men for det meste er hun hjemme ved sine drenge. Hendes daglige rutine har de sidste par år set sådan her ud:

- 7-8: Vågner

- 8.30: Spiser morgenmad

- 9-14: Underviser sine børn

- 14-17: Holder fri, slapper af, lader op..

- 17-18: Laver mad

- 18-18.30: Spiser aftensmad med familien

- 18:30-23: Hygger med familien

Med denne rutine har hun ikke haft succes med at komme tættere på sit mål om at komme tilbage i form og færdiggøre sin første roman. Hun besluttede sig derfor for at omstrukturere sin dagligdag for at nå sine mål:

- 6: Vågner

- 6-6.45: Træner derhjemme

- 6.45-7: Gør sig klar

- 7-7.15: Spiser hurtig og sund morgenmad for sig selv

- 7.15-7.30: Mediterer

- 7.30-7.45: Skriver dagbog om to do's, mål og drømme

- 7.45-13: Skriver på hendes roman 

- 13: Spiser frokost med sine to drenge

- 13.30-16.30: Underviser sine to drenge

- 17-18: Laver aftensmad

- 18:30-22: Hygger med familien

ANNONCE

En af de største ændringer i Stacys liv er, at hun står en time tidligere op og går en time tidligere i seng. Hun har fået etableret en morgenrutine, så hun kan komme tilbage i den form, hun drømmer om. Tidligere brugt hun et par timer om eftermiddagen på at slappe af og lade op, efter hun havde undervist sine børn, fordi hun vidste, at den snart stod på madlavning og flere huslige pligter. 

Ifølge psykologiske undersøgelser er ens viljestyrke stærkest om morgenen efter en hel nat med regeneration. Derfor er det heller ikke overraskende, at Stacys viljestyrke var ikke-eksisterende om eftermiddag, hvilket efterlod hende med 2-3 underudnyttede timer hver dag. Derfor flyttede hun disse 2-3 timer til om morgenen, hvor hendes viljestyrke var stærkest. Hun har nu hele morgenen for sig selv til at træne og til at skrive på sin roman uden forstyrrelser. 

For at dette skulle kunne lade sig gøre, var hun nødt til at snakke med sine drenge. De spiser nu morgenmad for sig selv, og de har nu også mere frihed til at bestemme, hvad de vil bruge deres morgen på. Istedet for 5 timers hjemmeundervisning hver dag, fokuserer de nu på kvalitet over kvantitet. Ligesom med træning er en kort, intensiv workout næsten altid bedre end en lang, ikke-intensiv træning. 

Selvsagt har denne omstrukturering ændret Stacys liv. Hun har ikke kun fået skrevet en masse på sin roman og er blevet sund, hun har også opnået en meget større klarhed i forhold til hendes fremtid og hendes drømme. 

Hendes drenge bruger nu morgenen på at se dokumentarfilm eller på læringsrige websites - og de er vilde med det. Deres indlæring er meget bedre nu, hvor det er kortet ned til 3 timer. Drengene er mere fokuserede, da 3 timer er lettere at overskue end 5. Og Stacy er meget mere energisk og passioneret i undervisning, da hun har overskud efter at have brugt så meget tid på sig selv om morgenen. Så denne omstrukturering af tid har også vist sig positiv for Stacys børn.

Stacy er også meget mere nærværende, når hendes mand kommer hjem fra arbejde. De er begyndt at drømme sammen igen og planlægger en rejse til Europa. 

Samtidig sover Stacy en hel del bedre om natten, så alt lader til at køre for på skinner for Stacy.

ANNONCE

2: Matt

Men hvad så med Matt? Matt er sidst i 30'erne. Han arbejder mellem 40 og 50 timer om ugen. Han har fire børn og en kone, som han elsker. Han er også ivrig løber, som har en hel del marathons bag sig, og han drømmer nu om en dag at løbe et 100-mils ultramarathon. 

Matt løber 365 dage om året. Men han hader, at løb tager så meget tid fra hans familieliv. Som regel løber han, når han kommer hjem fra arbejde, hvorefter han hygger med sin kone og børn i et par timer før sengetid. 

Matt besluttede at ændre på sin tid, da han alligevel sjældent laver noget produktivt mellem 21 og 22. Derfor går han nu i seng kl. 21, så han kan stå tidligere op - han står allerede op mellem 4.30-5 og har derfor tid til at løbe to timer inden arbejde. 

Alt, det krævede, var at han ikke skulle være vågen mellem 21 og 22 og i stedet stå en time tidligere op. En omstrukturering af hans 24 timer. Men det ændrede ikke kun på én time. Fordi han går i seng tidligere, vågner han 1,5-2 timer tidligere, end han plejer - han sover nemlig bedre nu.

Han får også meget mere tid til at være sammen med sin familie. Istedet for at bruge 15 minutter hver vej på pendling, tager han nu direkte hjem, og Matt har nu fået noget der ligner tre timer ekstra hver dag.

ANNONCE

Vil du gerne have flere timer i døgnet? 

Start med at finde ud af, hvad du gerne vil have flere timer til. Og find så ud af, hvor du kan tage dem fra! Bruger du en time om aftenen i din seng på at scrolle de sociale medier igennem, hvor du egentlig burde sove, så du kunne stå en time tidligere op? Bruger du en time i bus hver dag, som egentlig kunne gøres kortere på cykel? Bruger du tid på at handle hver dag, istedet for at lave en madplan og handle til en hel uge af gangen? Mulighederne er mange, det er bare at finde ud af, hvor du kan tage timerne fra!

For husk: You have as many hours in a day as Beyonce!

Stadig pisse irriterende.. Men alligevel! 

ANNONCE
Del
Om forfatteren
Simone Borup Simone Borup

Følg på:
Facebook
Instagram

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt