Random
Mand købte malleri for 350 kroner – viste sig at være 104 millioner værd
Forskerne mener, at portrættet blev malet, mens Van Gogh opholdt sig på Saint-Paul asylet i Saint-Rémy de Provence i Frankrig.
Forestil dig at rode igennem et tilfældigt loppemarked, smide 350 kr. efter et støvet, gammelt maleri – og så finde ud af, at du muligvis har scoret en ægte Van Gogh til en værdi af 104 millioner kroner.
Lyder det for godt til at være sandt?
Det er præcis, hvad der er sket for en heldig antiksamler, og nu er kunsteksperter verden over på sagen.
Lærredet blev fundet af en intetanende antiksamler på et loppemarked i Minnesota tilbage i 2016, og nu har en gruppe af historikere, videnskabsfolk og kuratorer samlet beviser for, at der er tale om et olie-maleri af den berømte hollandske kunstner, rapporterer AOL.
Maleriet ligner Van Goghs tidligere værker og forestiller en fisker, der ryger pibe, mens han ordner sit net på en øde strand.
Eksperter har navngivet maleriet Elimar, da dette navn er indridset i lærredets nederste højre hjørne.
Årelang undersøgelse
“En omfattende, mangeårig undersøgelse af maleriet af eksperter fra flere fagområder har givet de nødvendige beviser til at identificere Elimar som et originalt værk af kunstneren,” erklærer den New York-baserede kunstforskningsgruppe LMI Group International, som erhvervede maleriet fra samleren.
Gruppens resultater vil blive delt med Van Gogh-specialister og kunsthandlere verden over senere i denne måned, ifølge Wall Street Journal.
Forskerne mener, at portrættet blev malet, mens Van Gogh opholdt sig på Saint-Paul asylet i Saint-Rémy de Provence i Frankrig mellem maj 1889 og maj 1890.
“Elimar er tydeligt baseret på et maleri af den danske kunstner Michael Ancher,” skriver eksperterne i deres rapport. “Van Gogh kopierede ikke blot, men ‘oversatte’ Anchers arbejde.”
Van Goghs tidlige inspirationskilder
Eksperterne bemærker, at maleriet repræsenterer en tid i kunstnerens liv, hvor han vendte tilbage til temaer og billeder fra sin ungdom.
“Portrætter af fiskere og havets barske liv var nogle af hans tidligste motiver,” står der i rapporten. Fiskeren var “en karakter og et motiv, som lå Van Gogh nært på grund af de ensomme og farlige livsvilkår, som fiskere levede under – noget han kunne relatere til.”
Der er blevet investeret store summer og tusindvis af arbejdstimer i at efterforske maleriet. Penselstrøg er blevet minutiøst analyseret og sammenlignet med Van Goghs andre værker, mens kunsteksperter har undersøgt pigmenter og lærredets fibre.
Maxwell Anderson, tidligere kurator på Metropolitan Museum of Art, fortæller, at han blev slået af det, han så, da maleriet blev præsenteret for ham.
“Var jeg overbevist? Nej,” siger Anderson til Wall Street Journal. “Men jeg var virkelig fascineret.”
Afventer endelig godkendelse
Trods de omfattende undersøgelser kan maleriet dog ikke officielt anerkendes som et Van Gogh-mesterværk, medmindre en af Van Gogh-museets eksperter i Amsterdam godkender det, forklarer kunstautenticeringsekspert Richard Polsky.
“Folk elsker historier, hvor kunstværker bliver genopdaget, og det ville være fantastisk, hvis dette virkelig er en Van Gogh,” siger Polsky, der dog ikke har været involveret i undersøgelsen.
“Men de skal have alle brikkerne på plads og få en ekspert fra Van Gogh-museet til at bekræfte det.”
Van Gogh-museet har ikke ønsket at kommentere Elimar, men har udtalt, at de har en “strikt procedure” for at adskille ægte værker fra forfalskninger.
Museet tilføjer, at 99 procent af de henvendelser om autentificering, de har modtaget de seneste år, ikke har kunnet tilskrives Van Gogh.