Man of Steel [Anmeldelse]

Superhelten over dem alle er tilbage med hæsblæsende action sekvenser og et helt nyt look.

Warner Bros. Pictures - Man of Steel [Anmeldelse] Warner Bros. Pictures
Supermans vej til det store lærred er lang og kompliceret. Han blev født i 1933, som et symbol på den ærkeamerikanske patriotisme, til trods for at han jo rent faktisk er en slags immigrant. Små 15 år senere kom den første biograf seriefilm så med manden af stål. I 60’erne gjorde skuespilleren George Reeves, i stil med Batman serien, karakteren populær på tv, men den mest kendte film udgave er vel nok Richard Donners Superman – The Movie fra 1978 med Christopher Reeve i hovedrollen. For første gang lykkes det filmskaberne at få Superman til at flyve på overbevisende vis og lige siden har Reeve været synonym med Superman og ikke mindst Clark Kent, som han mere end nogen anden før ham, formåede at gøre til en virkelig person. Filmens tone ramte den perfekte blanding af tegneserie og actionfilm og den dag i dag er filmen stadig i toppen blandt de bedste superhelte film nogen sinde.
Der kom efterfølgende tre film med Christopher Reeve, men desværre dalede kvaliteten for hver film og efter den katastrofale Superman IV: The Quest for Peace skulle der gå hele 19 år før Supermans kappe atter flagrede i biografen. Det skete med den meget udskældte Superman Returns fra 2006, der fik hård kritik af mange for at være lang og kedelig. Warner Bros. droppede derfor de planlagte efterfølgere og lagde hovedet i blød og i mange år så det ud at til at Supermans filmkarriere var død.
Men det hele ændrede sig da Christopher Nolan lavede Batman Begins og efterfølgende The Dark Knight og The Dark Knight Rises. Pludseligt havde Warner Bros. nemlig en opskrift, som de vidste ville blive en succes og der er ikke noget et filmselskab elsker mere end en sikker succes. Derfor hyrede de Nolan og hans medforfatter på Dark Knight trilogien David S. Goyer til at skrive en oprindelseshistorie i stil med den de to herrer fortalte i Batman Begins.
Historien starter praktisk nok med Kal-Els fødsel. Han er planeten Kryptons første naturligfødte barn i århundreder og uheldigvis bliver han også den sidste, for Kryptons kerne er ved at være opbrugt efter årtusinders misbrug af planeten som nu synger på sidste vers. Kal-Els far, Jor-El (Russell Crowe) bønfalder derfor senatet om at de skal forlade planeten og søge ly, men forgæves og han beslutter derfor at sende sin søn i en rumkapsel mod Jorden. Så han er i sikkerhed.
Samtidigt med at Krypton er ved at implodere, begår den onde General Zod (Michael Shannon) et politisk kup, da han vil have fat i Kryptons magtfulde kerne, men denne har Jor-El implanteret i sønnens krop, for at sikre artens fremtid. I retten bliver Zod og hans undersåtter dømt til at tilbringe resten af deres liv fanget i et sort hul, men inden da når General Zod at sværge hævn over Jor-El og hans familie.
Clark Kent (Kal-Els jordisk navn) vokser op hos sin adaptivfamilie Martha (Diane Lane) og Jonathan Kent (Kevin Costner), der godt er klar over at Clark er en ganske særlig dreng og langsomt går det også op for Clark at nok ikke er fra denne verden. Det skal dog blive et skæbnesvangert møde med journalisten Louis Lane (Amy Adams) og en fjende fra fortiden, der ændrer Clarks liv for altid og gør ham til superhelten aviserne døber: Superman (Henry Cavill)
Instruktøren Zack Snyders (300, Watchmen, Sucker Punch) er kendt for at have en særpræget visuel stil i sine film og Man of Steel er ingen undtagelse. Filmen minder på mange måder om et computerspil, både på godt og ondt. Der er et helt hæsblæsende tempo og mange actionsekvenser, men man bliver hurtigt mættet af de endeløse computer genererede slåskampe og utallige eksplosioner.
Filmens styrke ligger bestemt i den unge Clarks opvækst og man kunne godt have ønsket at Snyder havde brugt lidt mere tid på at bygge denne historie op, i stedet for at skynde sig videre til den næste action scene. Vi når nemlig ikke rigtigt at forstå Clarks komplekser ved at være anderledes end alle andre og vokse op i en verden han ikke tilhører. Meget af dialogen virker også kunstig og der bliver generelt forklaret alt for meget. Det kunne bestemt være gjort mere elegant.
På den positive side så er Henry Cavill er fremragende som både den unge Clark Kent og Superman. Han har en imponerende fysik, der ville gøre selv Hugh Jackman jaloux, samt et charmerende glimt i øjne og han skal nok vokse endnu mere med opgaven i de kommende film. Han støttes også godt af Michael Shannon og Amy Adams, der begge er overbevisende. Og så en sidste ting. Der mangler altså et ordentligt helte tema. John Williams, hvor er du?
Drengerøvs faktor: 95%

Original titel: Man of Steel
USA/Canada/UK, 2013