Krig
MAN Danmark scorer værkstedsaftale med Forsvaret: Fire år med tungt grej og skruenøgler
MAN Danmark er ikke ligefrem ny i klassen. De har samarbejdet med Forsvaret siden 1980 og har allerede leveret over 2.600 tunge køretøjer.
Når lastbilerne ruller, og kranerne knirker, er det ikke Hollywood, det er Forsvaret og MAN Truck & Bus Danmark, der har slået pjalterne sammen i en historisk stor aftale.
Det lyder måske som noget fra en Actionfilm med overskæg og diesel i blodet, men det handler faktisk om en seriøs opgradering af Danmarks militære køretøjs-flåde.
Fire år med olie på fingrene og militær i garagen
MAN Truck & Bus Danmark A/S har indgået en fireårig rammeaftale med Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI), som betyder, at virksomheden fremover skal stå for servicering og reparation af Forsvarets og Beredskabsstyrelsens tunge drenge, altså alt over 5.500 kilo.
Vi taler lastbiler, busser, brandkøretøjer, og specialudstyr med kroghejs, spil og kraner. Med andre ord: Alt det, der larmer og får børn til at stoppe op og sige “waaauw”.
Og MAN Danmark er ikke ligefrem ny i klassen. De har samarbejdet med Forsvaret siden 1980 og har allerede leveret over 2.600 tunge køretøjer.
Så når militæret skal have justeret bremseskiverne, ved de godt, hvem de ringer til.
Værkstedssetup med militær præcision
For at leve op til aftalens omfang har MAN stablet et landsdækkende værkstedssetup på benene, der nærmest lyder som noget fra et logistik-mareridt.
Men nej, det er faktisk første gang i branchen, at nogen laver noget så omfattende og specialiseret.
Udvalgte værksteder er valgt ud fra kapacitet, erfaring og geografisk dækning, så selv den mest afsidesliggende Leopard-kran kan få nye bremseklodser i tide.
Samtidig indgår MAN i et nyt tæt samarbejde med Im. Stiholt A/S, kendt som autoriseret servicepartner for både Scania og Iveco, hvilket i praksis gør MAN’s servicenetværk bredere end en motorvej i Texas.
”Vi er stolte over den tillid, Forsvaret viser os,” lyder det fra MAN Danmark, og det forstår man godt. For når man står med nøglerne til forsvarets transportmaskine, er det ikke ligefrem tid til at tage en slapper i frokostpausen.